Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

Inteligentny System Sterowania Ruchem + SŚM i co z tego mamy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
megaziom



Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 953
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 9:00, 19 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:28, 19 Mar 2010    Temat postu:

Czy cos takiego jest juz stosowane w Polsce ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Pią 9:36, 19 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:28, 19 Mar 2010    Temat postu:

^^ Systemy sterowania ruchem funkcjonują już w kilku polskich miastach. Na zachodzie jest tego bardzo dużo (UE, USA, Japonia itp.). W Polsce np. w Warszawie jest Zintegrowany System Zarządzania Ruchem. Warszawa została podzielona na 3 etapy realizacji zadania, jak dotąd został zrealizowany 1. Kosztuje to mnóstwo kasy, ale jeśli system jest rozbudowany to przynosi bardzo wymierne korzyści. W Wawie etap pierwszy zrealizowała firma Siemens. Generalnie jest on na Wisłostradzie (taka DTŚ tuż przy Wiśle) wraz z ujęciem i zabezpieczeniem tunelu Wisłostrady (w razie konieczności zamknięcia tunelu system jest w stanie rozładować ruch na Powiślu czyli dzielnicy tuż przy Wiśle teoretycznie nieparaliżując go). Dodatkowo system obejmuje także Aleje Jerozolimskie czyli jedną z głównych tras w centrum równolegle do torów kolejowych, która biegnie przy dworcu Centralnym, Pałacu Kultu, Rotundzie itp. W środku Alei jest linia tramwajowa wyposażona w system Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i działa sprawnie. Według różnych wyliczeń czas przejazdu tramwajów zmniejszył się. Lecz nie bardzo. Ponieważ system nie jest ustawiony na bezwzględny priorytet dla tramwajów tylko na jak największą optymalizację ruchu na skrzyżowaniach. Gdyby faworyzował tylko tramwaj to autobusy i samochody zablokowałyby wszystko dookoła. W ramach systemu powstało Centrum Monitoringu, gdzie siedzi kilku pracowników i obserwuje miasto. Ma do dyspozycji pełno kamer oraz symulacje komputera, który stara się przewidywać ruch analogicznie do poprzednich dni. W niektórych miastach (nie wiem czy w Wawie tak jest, ale chyba Singapur z systemem zrobionym przez IBM ma system, który się uczy i teoretycznie za kilka lat będzie mądrzejszy niż teraz). Pracownicy centrum monitoringu maja także wpływ na wyświetlane światło na skrzyżowaniach oraz znaki zmiennej treści dla kierowców (np. przy tunelu Wisłostrady). Mogą reagować w czasie rzeczywistym. Lecz problemem jest prawo i organizacja instytucji. Bowiem wyobraźcie sobie, że aby zmienić tryb wyświetlania świateł na skrzyżowaniu lub np. szybko zmienić ograniczenie prędkości na Wisłostradzie pracownik Centrum musi napisać podanie i przesłać je do Głównego Inżyniera Ruchu, który jest w zupełnie innym miejscu Warszawy Smile W przyszłości mają to zmienić.
Na wiosnę w Alejach Jerozolimskich mają wytyczyć buspasy i wówczas może rzeczywiście pojawi się priorytet dla komunikacji publicznej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pią 9:37, 19 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:29, 19 Mar 2010    Temat postu:

Robak napisał:
Zarządca sterowania ruchem w mieście może w czasie rzeczywistym zmieniać tryb wyświetlania świateł. Takie testy już się odbyły i działa (testy były w nocy, aby nie wprowadzać zamieszania).


To jest dokładnie ten sam system, który umożliwia wymuszenie zielonej fali dla autobusów. Zresztą, co ja się będę rozpisywał więcej szczegółów tutaj: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Pią 9:42, 19 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pią 11:15, 19 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:29, 19 Mar 2010    Temat postu:

Tak mnie dwie rzeczy naszły związane pośrednio z tym systemem:

1. Czy było coś wspominane, żeby udostępnić obraz z niektórych kamer monitoringu publicznie w internecie? Na razie mamy tylko dwie i pół kamerki, czyli na Rynku, Zwycięstwa i w oknie byłego radnego. Przydałoby ich się więcej, np. na Pl. Piastów, może jeszcze gdzieś. Smile

2. Oby nie działało to tak. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Pią 11:16, 19 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Pią 12:24, 19 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:29, 19 Mar 2010    Temat postu:

^^ Świetne zdjęcie Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Pią 11:44, 07 Sty 2011    Temat postu:

Zaczyna się dziać w związku z Centrum Sterowania Ruchem w Gliwicach.

Na stronie ZDM Gliwice informacja o Przetargu:

ZDM Gliwice napisał:
"Wykonanie projektu budowlano-wykonawczego przebudowy i rozbudowy budynku przy ul. Płowieckiej 31 w Gliwicach dla potrzeb Zarzadu Dróg Miejskich w Gliwicach z uwzglednieniem pomieszczen Centrum Sterowania Ruchem, budowy budynku agregatu pradotwórczego, budowy dwóch zjazdów publicznych i przebudowy trzeciego zjazdu, budowy miejsc parkingowych i oswietlenia terenu, przebudowy czesci ul. Płowieckiej oraz przebudowy infrastruktury technicznej".


Natomiast 2 dni temu CUPT ogłosił wyniki I etapu przyznawania dofinansowań w ramach projektu 8.3 Inteligentne Systemy Transportowe. Gliwice są na liście. Więcej info na stronie Przegląd ITS ([link widoczny dla zalogowanych]), a tabela z projektami, które mogą liczyć na dofinansowanie tutaj ([link widoczny dla zalogowanych]). To nie znaczy jednak, że na pewno je dostaną, muszą bowiem dobrze przejść II etap.

Gliwice wnioskowały o ponad 24 mln i po pierwszym etapie jako nieliczne mogą liczyć na 100% dofinansowania oczekiwanej kwoty! Super Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Robak dnia Pią 11:45, 07 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pią 12:08, 07 Sty 2011    Temat postu:

^^ tak, ale znalazły się na pierwszym miejscu, więc szanse wzrastają Smile


edit: zaraz będzie na fb Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Pią 12:10, 07 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pią 12:22, 07 Sty 2011    Temat postu:

Dodać można, że na liście jest też projekt KZK GOPu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pią 12:57, 07 Sty 2011    Temat postu:

Dla mnie dość szokujące jest to, że Gliwice są jedynym miastem z całego województwa, które (jak z tego wynika) ma w planach wprowadzenie takiego systemu. Ogólnie wychodzi na to, że tramwaj nadaje się do miast "wojewódzkich i 200tys." obligatoryjnie, a do wprowadzenia takiego systemu (który powinien być wszędzie standardem) z miast "mniejszych" oprócz Gliwic przystępują tylko Kalisz, Koszalin i Legnica (Gdynia występuje w imieniu całej aglomeracji).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pią 13:03, 07 Sty 2011    Temat postu:

Myślę, że zbyt pochopnie wyciągasz wnioski. Po pierwsze, planować to jedno, a starać się o środki unijne - drugie. Może inne miasta: robią to z innych programów (Rybnik informację pasażerską finansuje z RPO), może dopiero planują złożyć wniosek po 2013 roku.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pią 13:12, 07 Sty 2011    Temat postu:

^^ nie mówię, że żądne miasto nie planuje, jednak fakt, że w tym programie znalazły się tylko Gliwice jest dla mnie dość wymowny, bo nie sądzę, by Bielsko, CZęstochowa, Zabrze, Katowice i inne miasta akurat wszystkie przypadkiem korzystały z innych programów.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pią 15:34, 07 Sty 2011    Temat postu:

Gliwice są liderem projektu sieci radiowej, na której bazować ma cały system. Jeśli to się powiedzie, pozostałe miasta GOPu być może pójdą tym samym torem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Pią 15:42, 07 Sty 2011    Temat postu:

^^ Zgadzam się Mieszko. Warto także dodać, że tego typu rozwiązania lepiej mieć wcześniej niż później. To pomaga (przynajmniej w teorii Razz) usprawniać ruch miejski oraz lepiej nim zarządzać. Jeśli do tego dodamy ŚKUP, który pomoże lepiej zarządzać transportem publicznym pasażerskim to byłoby naprawdę nieźle. A to przynosi naprawdę wymierne korzyści choćby przy rozliczaniu opłat za linie rentowne/nierentowne.

A koszt budowy systemu zarządzania ruchem jest znacznie mniejszy (zwłaszcza patrząc na efekt) niż budowa nowego pasa jezdni lub kawałka ulicy. Dodać także warto, że nowa droga tylko pobudza pojawianie się kolejnych aut w mieście. Tak więc fajnie, że Gliwice okazują się miastem z nowoczesnym podejściem do sprawy i korzystają. Wzrośnie nam także odsetek wykorzystania kasy z UE.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pią 15:45, 07 Sty 2011    Temat postu:

^^ ale ale, to pewnie pójdzie przez ZDM i DZ tego nie policzy w zestawieniu Wink
A co do nowoczesnego podejścia - błagam, rzuć to hasło gdzieś na forach komunikacyjnych, chcę zobaczyć reakcję Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pią 16:19, 07 Sty 2011    Temat postu:

Robak napisał:
Jeśli do tego dodamy ŚKUP, który pomoże lepiej zarządzać transportem publicznym pasażerskim to byłoby naprawdę nieźle. A to przynosi naprawdę wymierne korzyści choćby przy rozliczaniu opłat za linie rentowne/nierentowne.
I który będzie zmuszał wszystkich posiadaczy okresówek oraz wszystkie starsze osoby (z ulgą 100%) do podwójnego kasowania karty, co niebywale usprawni wymianę pasażerską i nie będzie wcale powodowało np. zafałszowania wyników napełnień.
Ale to jest KZK GOP. Będziemy mieli supernowoczesną kartę w starożytnej komunikacji, a nie starożytne bilety papierowe w supernowoczesnej komunikacji. Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 2 z 9

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin