|
|
Autor |
Wiadomość |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pią 16:19, 07 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: | ^^ ale ale, to pewnie pójdzie przez ZDM i DZ tego nie policzy w zestawieniu |
Jak już, to SSM, a nie ZDM.
Robak napisał: | Tak więc fajnie, że Gliwice okazują się miastem z nowoczesnym podejściem do sprawy i korzystają. |
Skorzystać mogą podwójnie, bo SSM nabędzie przy tej okazji niezbędne know-how, które będzie mogło później odsprzedawać innym gminom.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Pią 17:56, 07 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: | ^^ ale ale, to pewnie pójdzie przez ZDM i DZ tego nie policzy w zestawieniu
A co do nowoczesnego podejścia - błagam, rzuć to hasło gdzieś na forach komunikacyjnych, chcę zobaczyć reakcję |
Na każdym forum znajdą się malkontenci, którzy zaraz będą huczeć, że to złe, niepotrzebne i sami znaleźli by 100 lepszych pomysłów. Zatem zgadzam się Kaspric, jeśli rzuciłbym tym to na forum transportowców to pewnie by mnie wyśmiano. Ja jednak mam swoje zdanie. Na tyle na ile się znam na tego rodzaju systemach to jestem zadowolony, że Gliwice to dostrzegają i inwestują w to kasę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Pią 17:59, 07 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | kaspric napisał: | ^^ ale ale, to pewnie pójdzie przez ZDM i DZ tego nie policzy w zestawieniu |
Jak już, to SSM, a nie ZDM.
Robak napisał: | Tak więc fajnie, że Gliwice okazują się miastem z nowoczesnym podejściem do sprawy i korzystają. |
Skorzystać mogą podwójnie, bo SSM nabędzie przy tej okazji niezbędne know-how, które będzie mogło później odsprzedawać innym gminom. |
Gubię się w tych skrótach. Co oznacza DZ?
Wydaje mi się, że to ZDM będzie beneficjentem np. z tego względu, że to ZDM ogłosił przetarg na pomieszczenia pod centrum sterowania ruchem. Poza tym ZDM wdrażał już pierwsze pilotażowe projekciki, ma tam co najmniej 2 urzędników, którzy śledzą branżę Inteligentnych Systemów Transportowych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Pią 18:01, 07 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Kwarek napisał: | I który będzie zmuszał wszystkich posiadaczy okresówek oraz wszystkie starsze osoby (z ulgą 100%) do podwójnego kasowania karty, co niebywale usprawni wymianę pasażerską i nie będzie wcale powodowało np. zafałszowania wyników napełnień.
Ale to jest KZK GOP. Będziemy mieli supernowoczesną kartę w starożytnej komunikacji, a nie starożytne bilety papierowe w supernowoczesnej komunikacji. |
Możesz szerzej opisać o czym mowa? W informacjach przetargowych znalazłeś taki opis działania systemu czy wzorujesz się na już istniejących? Co masz na myśli pisząc, że trzeba będzie podwójnie kasować karty?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
megaziom
Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 953
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 18:13, 07 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Robak napisał: |
Gubię się w tych skrótach. Co oznacza DZ?
|
Dziennik Zachodni
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 18:14, 07 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Baron podał gdzieś link do filmu o tym mówiącym, ale szczerze mówiąc niewiele zrozumiałem. Napiszcie proszę czym ten gliwicki system będzie sie różnił od tych już funkcjonujących w paru miastach. Bo np w Chorzowie jest juz sieć inteligentnych sygnalizacji na skrzyżowaniach, funkcjonuje system zielonej fali, np jadać Katowicką od stadionu śląskiego zatrzymamy się dopiero na skrzyżowaniu przy tesco w Bytomiu. Co prawda nie funkcjonuje obecnie zielona fala dla autobusów (gdzieniegdzie tylko dla tramwajów) ale nie do końca potrafię zrozumieć jak ten gliwicki sytstem ma dawać pierwszeństwo autobusom na drogach współużytkowanych także przez innych uczestników dróg. Do tego potrzebne będą zdaje sie buspasy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pią 18:37, 07 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
^^ jeśli dobrze rozumiem, "inteligencja" systemu w Chorzowie (i innych miastach) polega na tym, że sygnalizacja jest odpowiednio zaprogramowana (tak, by była zielona fala).
Ten system ma się dostosowywać w czasie rzeczywistym (za pomocą komunikacji radiowej), a nad wszystkim czuwać ma jakby jeden sterownik. System dostosuje się do natężenia ruchu (np automatycznie wydłuży światła tam, gdzie tworzy się zator - ale zrobi to inteligentnie, by nie przyblokować następnych świateł w kolejności), rodzaju pojazdów (autobusy, ale też np pojazdy uprzywilejowane - pyk i robi im zieloną linię).
Co do buspasów masz rację, bez takich usprawnień wiele to nie da (co najwyżej tyle, że musiałoby np puścić wszystkie samochody przed autobusem - ale np na Toszeckiej to by nie miao sensu).
edit: trzeba dodać, że wszystko opiera się na szerokopasmówce, która daje dużo więcej korzyści - monitoring miejski bez ograniczeń, darmowe hotspoty etc.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Pią 18:40, 07 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pią 22:39, 07 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
mark40 napisał: | Baron podał gdzieś link do filmu o tym mówiącym, ale szczerze mówiąc niewiele zrozumiałem. Napiszcie proszę czym ten gliwicki system będzie sie różnił od tych już funkcjonujących w paru miastach. Bo np w Chorzowie jest juz sieć inteligentnych sygnalizacji na skrzyżowaniach, funkcjonuje system zielonej fali, np jadać Katowicką od stadionu śląskiego zatrzymamy się dopiero na skrzyżowaniu przy tesco w Bytomiu. |
Myślę, że słowo klucz to "elastyczność". Obecnie stosowane zielone fale są ustawione na sztywno. Działają nawet jak nic nie jedzie. Kamery na gliwickich sygnalizatorach mają całą sprawę uelastycznić, a łączność radiowa - skoordynować. W sytuacjach awaryjnych możliwy będzie zdalny dostęp, czyli ręczne sterowanie ruchem z gmachu ZDMu. Generalnie ten system to jest zbiór możliwości (przewidziana jest na przykład opcja szukania pojazdu: wpisujesz nr rejestracyjny, a system odnajduje go na mieście), a to jak się te możliwości wykorzysta, zależy już od mądrzejszych od nas.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 15:49, 08 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
W sumie więc system gliwicki oprócz bajerów typu hotspot, śledzenia rejestracji nie będzie się różnił od innych. Ale technologia inna, nowocześniejsza. Trochę trudno jest mi sobie wyobrazić by sygnalizacje w obecnym natężeniu ruchu na drogach zostały uelastycznione, jeszcze bardziej dostosowane. Tzn opieram się na systemie chorzowskim który jest już niby inteligentny i dostosowuje cykle do ruchu na drogach. Możliwe, że gliwicki będzie lepszy.
Niestety taki system ma też swoją wadę, jak dla mnie konkretną. Działa 24h na dobę, co w nocy jest nieco głupie. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych jest uzasadnione w przypadku sygnalizacji stało czasowych. Przynajmniej tak to argumentuje chorzowski MZUiM, który inteligentnych sygnalizacji na noc w mieście nie wyłącza .
Pytanie jeszcze co będzie robiło za "czujniki" ruchu na sygnalizacjach? Detektory, kamery?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Sob 20:21, 08 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
mark40 napisał: | W sumie więc system gliwicki oprócz bajerów typu hotspot, śledzenia rejestracji nie będzie się różnił od innych. Ale technologia inna, nowocześniejsza. Trochę trudno jest mi sobie wyobrazić by sygnalizacje w obecnym natężeniu ruchu na drogach zostały uelastycznione, jeszcze bardziej dostosowane. Tzn opieram się na systemie chorzowskim który jest już niby inteligentny i dostosowuje cykle do ruchu na drogach. Możliwe, że gliwicki będzie lepszy |
Hmm, trochę źle na to patrzysz IMO . Tj tak naprawdę mówimy o części systemu SSM, a nie o sytuacji, w której robimy Inteligentny System Sterowania, a poza tym mamy w nim jakieś dodatkowe "bajery". Tak naprawdę sercem nie jest żaden system sterowania etc., tylko szkielet SSM do którego można "podpiąć" co tylko dusza zapragnie, a przez to wszystko razem zintegrować - co więcej i co najważniejsze, w razie potrzeb system można praktycznie w nieskończoność rozbudować. Przykładowo kamery na skrzyżowaniach mogą służyć zarówno systemowi sterowania, jak i monitoringowi miejskiemu. Jednocześnie w razie potrzeb czy chęci można do tego dołożyć kolejne zintegrowane elementy układanki, np tablice zmiennej treści (to tylko przykład - choćby np informacje w stylu "korek na Toszeckiej"). W teorii można sobie wyobrazić np skrypt, który automatycznie dostosowuje sygnalizację w całym mieście np do warunków pogodowych z czujek w bazie.
Generalnei tutaj mówimy o bazie, którą można rozbudować do woli (jak komputer PC), bez np buspasów czy podobnych rozwiązań to nie będzie miało takiego efektu dla np KM, to jest póki co podkład.
W sumie ważnym info jest to, że Gliwice w przetargu na częstotliwości radiowe były liderem grupy miast, m.in Katowic czy Chorzowa pewnie też. Z tego, co się orientuję, to podobny monitoring, jak ten gliwicki, chce założyć czy już założyły Świętochłowice, więc droga wolna
edit: ofkoz w tym dofinansowaniu z UE chodzi o rozbudowę konkretnie Systemu Sterowania, ale tu można to porównać np do kupna nowej karty graficznej, która potrzebuje najnowszej płyty głównej - która już jest
mark40 napisał: | Niestety taki system ma też swoją wadę, jak dla mnie konkretną. Działa 24h na dobę, co w nocy jest nieco głupie. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych jest uzasadnione w przypadku sygnalizacji stało czasowych. Przynajmniej tak to argumentuje chorzowski MZUiM, który inteligentnych sygnalizacji na noc w mieście nie wyłącza . | Na moje oko to tylko kwestia argumentacji
mark40 napisał: | Pytanie jeszcze co będzie robiło za "czujniki" ruchu na sygnalizacjach? Detektory, kamery? | Kamery
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Sob 20:24, 08 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Sob 23:16, 08 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: | mark40 napisał: | Pytanie jeszcze co będzie robiło za "czujniki" ruchu na sygnalizacjach? Detektory, kamery? | Kamery |
Wsparte pętlami indykcyjnymi, których na gliwickich skrzyżowaniach sporo. One także potrafią określać prędkość najazdu i natężenie ruchu. Kamery mają te słabe momenty, gdy np. przyjdzie mgła, jest śnieżyca lub wielka ulewa to mogą nawalać bo obraz po prostu jest zasłonięty.
Kolejną zaletą gliwickiego systemu pewnie będzie to, o czym jeszcze nikt nie wspomniał, że zawsze pozostaje także czynnik ludzki. Pewnie będzie siedział przy tym urzędnik i na bieżąco kontrolował sytuację. Bowiem, mimo iż komputer sam obliczy natężenie ruchu i zaprogramuje sygnalizację świetlną to jednak zawsze może się mylić i źle interpretować dane.
Co do tablic o zmiennej treści to jest pewien mankament prawny. Nie wiem jakby to wyglądało w Gliwicach, ale wiem że w Wawie mieli z tym problem, który udało się przeskoczyć. Chodzi o to, że wszelkie znaki musi zatwierdzić głównych inżynier ruchu w mieście. Dotyczy to także wyświetlanych na tablicach informacji. Każdą treść należy w postaci podania wysłać do inżyniera ruchu, a on dopiero go zatwierdza lub nie. Rozwiązanie polega na tym, że pracownicy centrum sterowania ruchem zrobili burzę mózgów i wypisali przeróżne możliwe informacje, które w przyszłości będą mogli/chcieli zamieścić na tablicach i poprosili o zatwierdzenie ich przez inżyniera ruchu. Udało się. I dopiero teraz mogą szybko reagować na np. zatory, sugerować objazdy itp.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Qwe
Dołączył: 08 Cze 2008
Posty: 595
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 15:29, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Powinni zrobić outsourcing na to. Jak to będzie urzędnik, to niewiadomo jak będzie pracował..
I nie widzę problemu z wyłączaniem niektórych świateł na noc - przecież z tym nie powinno być kompletnie żadnego problemu. No i jakieś takie tablice zmiennej treści - jak kaspric wspomniał - hmm, wypas...
pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Nie 16:24, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
^^ właściwie to wszystko można do takiego systemu podpiąć. Mi np zawsze podobały się tablice w Tokio (widoczne w filmie "Między Słowami") z informacją, na których ulicach jest aktualnie czerwone czy tam czerwona linia - nie mówię, że przy takiej małej i nieregularnej siatce ulic jak u nas to miałoby sens, ale byłoby możliwe "od zaraz", bez myślenia "w jaki sposób zebrać dane, żeby je potem pokazać", bo dane w systemie już są.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Śro 12:36, 19 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Na stronie ZDM pojawiła się informacja o przetargu na wspomnianą wcześniej rozbudowę systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych.
Zwróciłem uwagę, że w ogłoszeniu jest wspomniane takie oto coś:
"Wykonanie punktów pomiarowych zlokalizowanych w obszarze skrzyżowań obejmuje instalację urządzeń pomiaru ruchu pojazdów na wskazanych wlotach ulic skrzyżowań określonych w Załączniku nr 1.6 oraz zainstalowanie w sieci lokalnej ZDM serwera centralnego zapewniającego automatyczne zbieranie danych o ruchu z punktów pomiarowych poprzez łącza sieci w standardzie WiMAX oraz udostępnienie informacji o aktualnych natężeniach ruchu na stronie www Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach."
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|