|
|
Autor |
Wiadomość |
dawid_silesia
Dołączył: 18 Cze 2008
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudy; Groß Rauden O/S, Zwolle NL
|
Wysłany: Pon 19:05, 27 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Ja to widzę tak, na każdej stacji po jednym torze w każdą stronę, w lokomotywach GPS i wiemy gdzie jaki skład jest, tory pewnie da się ułożyć tak, żeby nie było potrzeby przestawiania niczego. Składy spotykają się na stacji więc nie ma potrzeby jakiegoś rozbudowanego systemu sterowania ruchem, ewentualnie jeden komputer z podglądem do lokalizacji składów za pomocą GPS i łączność z maszynistą. Tak to widzę, ale nie mam większego pojęcia czy to takie proste jak mi się wydaje. No i dobrze, jakby w Gliwicach linia nie kończyła się na Pszczyńskiej czy przy Podium ale żeby została jakoś wydłużona do dworca kolejowego.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez dawid_silesia dnia Pon 19:16, 27 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pon 19:50, 27 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
proso2 napisał: | Piszesz nie jasno. Koszt odtworzenia zależy wyłącznie od wielkości ruchu. |
Koszt odtworzenia przede wszystkim zależy od prędkości docelowej. Naczelnik stacji w Rudach oszacował kiedyś, że przy użyciu staroużytecznych szyn i podkładów da się odbudować te trasę za ok. 20 mln zł. Tyle tylko, że na takiej "ekonomicznej" trasie nie rozwinie się żadnych dużych prędkości. Może 20, może 30 na godzinę (tak trochę strzelam). Na ciuchcię-atrakcję prędkość w sam raz (podobna jest teraz na odcinku Rudy-Paproć), ale do regularnego transportu się nie nadaje. A odbudowa do prędkości 60 czy 80 km/h będzie już dużo droższa. Te 200 mln to był oczywiście strzał, ale na pewno tanie to nie będzie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
dawid_silesia
Dołączył: 18 Cze 2008
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudy; Groß Rauden O/S, Zwolle NL
|
Wysłany: Pon 20:36, 27 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Hmm... żeby ciuchcia była konkurencyjna dla autobusu i transportu indywidualnego to 30km/h nie wystarczy a i 60hm/h nie będzie specjalnie atrakcyjne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
proso2
Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 23:54, 27 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | Koszt odtworzenia przede wszystkim zależy od prędkości docelowej. Naczelnik stacji w Rudach oszacował kiedyś, że przy użyciu staroużytecznych szyn i podkładów da się odbudować te trasę za ok. 20 mln zł. Tyle tylko, że na takiej "ekonomicznej" trasie nie rozwinie się żadnych dużych prędkości. |
Czegoś tu nie rozumiem. Prędkość docelowa zabytkowej wąskotorówki nigdy nie była duża. Jeżeli chcesz ją zwiększyć, to nie można mówić o odtworzeniu, ale o budowie czegoś nowego, czego nigdy nie było. O małej prędkości decydowały małe promienie łuków i duże pochylenia podłużne. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy ta reaktywacja ma przypominać zabytek, czy być tylko pretekstem do budowy szybkiego tramwaju w wiejskim wydaniu? I tu rodzi się dygresja, że nie było kasy na tramwaj w centrum Gliwic, gdzie potrzeby transportowe są duże, a nagle ma być na coś, co nigdy nie będzie miało wiekszej frekwencji?
Do tego jeszcze dochodzi błyśnięcie modą na szpanowanie ścieżkami rowerowymi. Taka trasa jest już wyznaczona pomiędzy Gliwicami a Rudami od ponad 10 lat i problemem jest tylko wyremontowanie nawierzchni. Po co ją dublować tam, gdzie trudno by było ją wybudować od zera? Między Rybnikiem a Rudami ścieżka jest już wybudowana od dawna i też nie wiem w jakim celu by było jej dublowanie. Trasa z Rud do Raciborza jest najmniej zaawansowana, ale wyznaczona w formie koncepcji od wielu lat. Ten odcinek warto by przemysleć na nowo, ale akurat gliwickie zlecenie tego fragmentu wąskotorówki nie obejmuje, a szkoda.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 6:12, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
proso2 napisał: | Czegoś tu nie rozumiem. Prędkość docelowa zabytkowej wąskotorówki nigdy nie była duża. Jeżeli chcesz ją zwiększyć, to nie można mówić o odtworzeniu, ale o budowie czegoś nowego, czego nigdy nie było. O małej prędkości decydowały małe promienie łuków i duże pochylenia podłużne. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy ta reaktywacja ma przypominać zabytek, czy być tylko pretekstem do budowy szybkiego tramwaju w wiejskim wydaniu? I tu rodzi się dygresja, że nie było kasy na tramwaj w centrum Gliwic, gdzie potrzeby transportowe są duże, a nagle ma być na coś, co nigdy nie będzie miało wiekszej frekwencji?. |
To właśnie miałem na myśli pisząc, że regularnego transportu na tej trasie nie należy się spodziewać, bo ni będzie na to pieniędzy. Z tego co wiem, stanowisko władz Gliwic jest zresztą podobne. Choć nawet nie o Gliwice tu chodzi, bo najwięcej do wydania i tak mają niewielkie Pilchowice.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
proso2
Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 8:45, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | To właśnie miałem na myśli pisząc, że regularnego transportu na tej trasie nie należy się spodziewać, bo ni będzie na to pieniędzy. Z tego co wiem, stanowisko władz Gliwic jest zresztą podobne. Choć nawet nie o Gliwice tu chodzi, bo najwięcej do wydania i tak mają niewielkie Pilchowice. |
To jak to jest? Gliwice są formalnie "za", bo ogłaszają przetarg, a po cichu są "przeciw", bo i tak potem nic nie zrobią? Może znów jest to akcja podobna do tej z objazdami dla tirów, kiedy to zrobiono wypasiony projekt, a następnie zablokowano jego realizację?
Dziwię się, że do tej akcji włączyły się Pilchowice, które po zmianie wójta wyraźnie przystopowały z inwestowaniem w cokolwiek. Mieszkańcy Rud od lat narzekają na marazm władz z Kuźni Raciborskiej. Wygląda na to, że na tą akcję naciskają władze Rybnika, a pozostałym po prostu nie wypadało odmówić.
Nie mozna wykluczyć, że koncepcja rewitalizacji kolejki zamieni się w koncepcję ścieżki rowerowej tzw. szlakiem zwiniętych torów. Nie notowałem, ale już w Polsce można by znaleźć kilka przykładów takich szlaków. Takie rozwiązanie preferuje właśnie od kilku lat gmina Nędza.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 9:40, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
proso2 napisał: | To jak to jest? Gliwice są formalnie "za", bo ogłaszają przetarg, a po cichu są "przeciw", bo i tak potem nic nie zrobią? |
Gliwice są za tym, żeby odbudować kolejkę jako atrakcję turystyczną, ale są - fizycznie piszę tu o prezydencie Wieczorku - sceptyczne względem planów wykorzystania tej linii do regularnej komunikacji (typu do pracy, na studia). To ma być środek komunikacji dowożący turystów do parku i opactwa w Rudach, piaskowni w Pilchowicach, wioski indiańskiej w Stanicy, ewentualnie nad zalew w Rybniku i temu podobnych atrakcji. Także sens odbudowywania tej trasy jest, bo taka kolej może stać się jakimś zalążkiem przemysłu turystycznego w tym rejonie (z czasem przy jej trasie mogą wyrastać kolejne atrakcje, punkty gastronomiczne, niewielkie hotele), ale regularnej komunikacji raczej z tego nie będzie.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Wto 9:43, 28 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
proso2
Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 10:48, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Obecnie regularna komunikacja między Gliwicami a Rudami istnieje tylko w formie PKS-u w dni robocze, a w dni wolne to przysłowiowe polskie zad... Ale gdy chodzi o komunikację, to taniej by było zrobić kilka dodatkowych kursów w dni wolne, albo przynajmniej wydłużyć linię KZK GOP z Żernicy do Pilchowic lub nawet do Rud.
Kolejka na pewno byłaby świetna jako atrakcja turystyczna, a jako środek komunikacji dla mieszkańców to tak przy okazji, jeżeli dni i godziny będą odpowiednie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 11:44, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Na linię KZK GOP bym nie liczył. Zostają PKSy Racibórz-Gliwice.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
dawid_silesia
Dołączył: 18 Cze 2008
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudy; Groß Rauden O/S, Zwolle NL
|
Wysłany: Wto 12:05, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Na KZK GOP nie ma co liczyć z jednego bardzo prostego powodu - Gmina Kuźnia Raciborska nie dołoży się do takiej linii, już teraz są wielkie problemy z dopłatami do linii 43 z Rybnika. Dodatkowo Gmina Pilchowice musiała by się dołożyć do linii z Żernicy do Stanicy a na to pewnie tez nie ma co liczyć.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Wto 14:11, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | Gliwice są za tym, żeby odbudować kolejkę jako atrakcję turystyczną, ale są - fizycznie piszę tu o prezydencie Wieczorku - sceptyczne względem planów wykorzystania tej linii do regularnej komunikacji (typu do pracy, na studia). | Coś takiego powinno być sprawdzone w studium, a nie, że z założenia "ktoś" jest sceptyczny.
m966 napisał: | To ma być środek komunikacji dowożący turystów do parku i opactwa w Rudach, piaskowni w Pilchowicach, wioski indiańskiej w Stanicy, ewentualnie nad zalew w Rybniku i temu podobnych atrakcji. Także sens odbudowywania tej trasy jest, bo taka kolej może stać się jakimś zalążkiem przemysłu turystycznego w tym rejonie (z czasem przy jej trasie mogą wyrastać kolejne atrakcje, punkty gastronomiczne, niewielkie hotele), ale regularnej komunikacji raczej z tego nie będzie. | Może jestem jakiś dziwny, ale jakbym miał jeździć najpierw na kolejkę, a potem tracić pół dnia dojazdu do Rud, to jednak wybrałbym samochód .
Swoją drogą dla mnie dużo większą atrakcją jest działająca infra, nie skansen . To jest klimacik:
Co do prędkości - średnia handlowa na poziomie 40-50 powinna być już w miarę atrakcyjna.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Wto 14:12, 28 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 15:38, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: | Coś takiego powinno być sprawdzone w studium, a nie, że z założenia "ktoś" jest sceptyczny. |
To, że ktoś jest sceptyczny nie oznacza, że nie zostanie to sprawdzone. Natomiast, tak na zdrowy chłopski rozum, szanse powodzenia są niewielkie.
kaspric napisał: | Może jestem jakiś dziwny, ale jakbym miał jeździć najpierw na kolejkę, a potem tracić pół dnia dojazdu do Rud, to jednak wybrałbym samochód . |
Tak, jesteś dziwny . Chodzi o to, że przejazd kolejką sam w sobie jest dodatkową atrakcją. Na tej samej zasadzie działało(a?) to w Bytomiu. 90% pasażerów tamtejszej kolejki to byli letnicy jadący nad jezioro Nakło-Chechło. Też mogliby pojechać samochodem albo autobusem, ale to już nie byłby ten sam fun.
Poza tym, działający szlak kolejowy pozwala wyznaczyć coś na kształt sieci usług turystycznych: tzn. wianuszek zintegrowanych z nim usług wzdłuż trasy kolejki. Wyobraź sobie, że masz opcję kupić całodzienny albo dwudniowy bilet na kolejkę, a w cenie dostajesz 5% zniżki na wszystkie atrakcje z nią związane.
Przyjeżdżasz do Gliwic, zwiedzasz miasto, wsiadasz w kolejkę, podjeżdżasz pod Nowe Gliwice, wysiadasz, zwiedzasz Muzeum Odlewnictwa i za godzinkę łapiesz następny pociąg, którym jedziesz dalej. Dojeżdżasz na Piaskownię w Pilchowicach idziesz popływać. Potem zjadasz obiad w pobliskiej restauracji (oczywiście ze zniżką), popołudniowym pociągiem dojeżdżasz do Stanicy i zwiedzasz wioskę indiańską, później noc w hotelu i następnego dnia jedziesz do Rud. Potem zalew w Rybniku i powrót do Gliwic. Fajna, dwudniowa wycieczka. Jadąc 30 km/h odkrytym wagonem przez las pomiędzy Nieborowicami a Pilchowicami możesz sobie posłuchać ptaszków, poobcować z przyrodą. Jadąc samochodem zupełnie tracisz ten klimat relaksu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Wto 15:40, 28 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
ellilamas
Dołączył: 24 Mar 2009
Posty: 1856
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Zatorze/Gwardii/Sikornik
|
Wysłany: Wto 15:59, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Studium wykonalności będzie, trwa przetarg na wykonanie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Wto 16:07, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
^^ Mieszko, ofertas na jeden dzień w życiu
Elli - a o czym my rozmawiamy?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 16:28, 28 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: | ^^ Mieszko, ofertas na jeden dzień w życiu |
Niekoniecznie. Wszystko zależy od tego, co wyrośnie wokół torów. To może być jakaś agroturystyka, albo dinopark, albo kto-wie-co-jeszcze. Kolejka to dopiero początek.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|