Autor |
Wiadomość |
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pią 22:48, 06 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Jeszcze na chwilę wracając do pomysłu Frankiewicza na "skansen na kółkach" - szlag człowieka trafia, jak czyta [link widoczny dla zalogowanych]. Jeżeli Frankiewicz chce naprawdę stworzyć taką atrakcję, to niech pomyśli o wąskotorówce - owszem, torów już nie ma, ale to detal - podbudowy przecież nie rozebrali.
Nie, żebym był tego jakimś specjalnym zwolennikiem, ale to rzeczywiście byłaby jakaś atrakcja (takie historyczne kolejki powinny łączyć miasta z atrakcjami turystycznymi, a nie pełnić rolę regularnej komunikacji miejskiej), nie rzutująca na obraz miasta (skansen na uboczu to co innego, niż skansen w centrum)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Sob 0:59, 07 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Ohh marzenie jeździć sobie wąskotorówką do Rud Wielkich ;]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
glewitz
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 522
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 19:43, 07 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
moim aż do Raciborza
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Sob 19:54, 07 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Jak zrobi się ciepło to przejadę się wzdłuż przebiegu wąskotorówki i dam znać w jakim stanie jest ten szlak. Torów pewnie niema na terenie Gliwic, ale np. w Nieborowicach jeszcze chyba w zeszłym roku widziałem szyny, ale głowy nie dam.
A zwróciliście uwagę, że na stacji paliw Aral przy Pszczyńskiej, która stanęła na miejscu torowiska wąskotorówki zostały zachowane w jezdni jej szyny Jakby na pamiątkę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
glewitz
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 522
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 19:57, 07 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
torów raczej już, nie ma, są rozkradzione, poza tym torowiska porastają drzewa, chaszcze i myślę, że poprowadzenie wąskotorówki w jej pierwotnym biegu nie jest możliwe. Ale gdyby tylko zdecydowano się na odtworzenie... marzenia...a kiedyś Górny Śląsk przodował w długości torów dla wąskotorówek w całej Europie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Nie 11:52, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Drzewa można wyciąć. Zwłaszcza, że linia zdaje się do 1995 roku była przejezdna więc w 14 lat wielkie drzewa nie urosły. Choć ekolodzy mogą mieć o nie żal Istotniejsze przeszkody terenowe to przede wszystkim autostrada, ale na szczęście jej projektanci przewidzieli miejsce pod wąskotorówkę jakby co. Wzdłuż ścieżki rowerowej do Bojkowa. Tak więc pod względem terenowym droga wolna
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
glewitz
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 522
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 12:42, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Ale nie wiem, czy większość stacji nie została rozebrana albo poprzerabiana na domy mieszkalne, ale to też teoretycznie zawsze da się zbudować nowe, choć takie stare stacje to byłby klimat . Tyle, że pod względem ekonomicznym i zachęcenia władz już raczej nie jest tak różowo. A szkoda, bo aby dostać się do Raciborza (jak marzyć, to na całego), to trzeba najpierw jechać pociągiem do Kędzierzyna-Koźla.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 13:59, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
glewitz napisał: | Ale nie wiem, czy większość stacji nie została rozebrana albo poprzerabiana na domy mieszkalne, ale to też teoretycznie zawsze da się zbudować nowe, choć takie stare stacje to byłby klimat . Tyle, że pod względem ekonomicznym i zachęcenia władz już raczej nie jest tak różowo. A szkoda, bo aby dostać się do Raciborza (jak marzyć, to na całego), to trzeba najpierw jechać pociągiem do Kędzierzyna-Koźla. |
Żeby dostać się do Raciborza, wystarczy wsiąść w autobus. Jeździ ich dosyć dużo. Kolejka wąskotorowa raczej nie byłaby z nim konkurencyjna czasowo.
Co do stacji, to raczej to pierwsze - Bojków, Nieborowice, Stanica i (chyba) Pilchowice są przerobione na domy mieszkalne. A Trynek jest niestety zrujnowany.
A tak patrząc realistycznie, byłoby fajnie, gdyby udało się udostępnić dla ruchu choćby odcinek Rudy-Pilchowice. Wtedy rzeczywiście byłby to kawał atrakcji turystycznej. A przy tym przejażdżka by się nie dłużyła, tak jak do Gliwic (atrakcja atrakcją, ale 60 czy 90 minut w jedną stronę to już drobna przesada ).
PS. A co do dworca Trynek, to zawsze mi się marzyło, żeby go przerobić na jakiś klimatyczny pub w stylu kolejarskim, z jakimiś pamiątkami i z wagonami przy peronie, które mogłyby służyć za letni ogródek.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Nie 14:02, 08 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Nie 14:17, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Co do jazdy do Raciborza to ja ponownie proponuje pomyśleć o linii kolejowej Sośnica - Gierałtowice - Knurów - Rybnik - Racibórz. Jest towarowa, lecz tramwaj czasowo przebiłby autobus. Jest pojemny, więc nawet jakby jeździł co godzinę byłby łącznikiem między ROW'em, a zachodnią cześcią GOP'u.
A co do Wąskotorówki to mimo wszystko jakakolwiek szansa na jej odbudowę pewnie nadarzy się najprędzej za kilkadziesiąt lat. Miasto ma ważniejsze sprawy i wydatki na głowie. Więc to tylko nasze marzenia. Lecz nawet jeśli to by miało nastąpić za 20 lat to warto o niej pamiętać i postarać się zachować przejezdny ten szlak. Zwłaszcza, że w dużej mierze przebiega przez lasy i pola.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 14:55, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Robak napisał: | Co do jazdy do Raciborza to ja ponownie proponuje pomyśleć o linii kolejowej Sośnica - Gierałtowice - Knurów - Rybnik - Racibórz. Jest towarowa, lecz tramwaj czasowo przebiłby autobus. Jest pojemny, więc nawet jakby jeździł co godzinę byłby łącznikiem między ROW'em, a zachodnią cześcią GOP'u. |
Przebiłby, ale tylko po remoncie torowiska. Jak likwidowano połączenie Rybnik-Gliwice to właśnie dlatego, że pociąg nie był konkurencyjny. Autobus jedzie 50 minut, a pociąg (wtedy) ok. 1,5 godziny. Jak niedawno kibice jechali pociągiem do Wodzisławia to zabrało im to w sumie 2 godziny. Natomiast do Raciborza, jak wspomniałeś, dużo szybciej jest przez Kędzierzyn, niż przez Rybnik. Ostatnio nawet jeździł na tej trasie (objazdem przez Gliwice) pośpieszny z Raciborza do Warszawy. Odcinek do Gliwic zabierał mu, bodajże godzinę, ale bez żadnych postojów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Nie 18:44, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Wydzieliłem temat, bo jednak tyczy nieco odrębnego tematu
IMO tutaj można myśleć tylko i wyłącznie o kolejce turystycznej. Wąskotorówka nigdy nie będzie konkurencyjna czasowo czy finansowo, tym bardziej, że - aby miała jakiś sens transportowy - wymagałaby wytyczenia tak naprawdę nowych szlaków, co sensu nie ma.
Tutaj można mówić tylko o kolejce turystycznej. IMO nie ma sensu ciągnąć jej do Raciborza. Kolejka do Rud dojeżdżała w ok 50 minut (z Trynku) - to jest w sam raz na taką kolejkę (tym bardziej, że lądujemy w ciekawych Rudach). Najlepiej byłoby dociągnąć kolejkę do Nowych Gliwic (niekoniecznie do samego trynku). Co do finansowania - pamiętajmy, że kolejka jest wpisana do rejestru zabytków, kto wie, może wszystko sfinansowałaby Unia?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Nie 20:09, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Dzięki Mieszko za ciekawą informację. Nie miałem pojęcia, że linia kolejowa do Rybnika jest w tak złym stanie ;/
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 20:12, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
^^ Dobra wiadomość jest taka, że ma być podobno w niedługim czasie remontowana do 120 km/h.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Nie 20:17, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Super. Mógłbyś się Mieszko podzielić źródłem tej informacji. Chciałbym coś o tym więcej poczytać.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 20:51, 08 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
To jest wiadomość z drugiej ręki niestety. Aczkolwiek wydaje mi się, że na stronach PLK są jakieś dokumenty na ten temat. Musiałbyś poszukać.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|