|
|
Autor |
Wiadomość |
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Wto 16:11, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Gliwice straszą rozwodem z KZK GOP
Jacek Madeja
2008-11-11, ostatnia aktualizacja 2008-11-11 11:29
- Albo związek zostanie zreformowany, albo się rozstaniemy - grożą gliwiccy urzędnicy. - To strachy na lachy - odpowiadają w KZK GOP.
Gliwicom nie podoba się również, że pieniądze na zakup niskopodłogowych Karlików (z prawej)muszą spłacać wszystkie 23 gminy skupione w KZK GOP, podczas gdy korzystają z nich jedynie Katowice, Chorzów i Bytom
Fot. Dawid Chalimoniuk/AG
Poszło o pieniądze. Z powodu mniejszych dochodów i zwiększonych wydatków samorządy, które powołały Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, musiały go w tym roku już dwukrotnie wesprzeć dodatkowymi składkami. Za pierwszym razem Gliwice zapłaciły 800 tys. zł, za drugim - o okrągły milion złotych więcej. - Nie chcemy dopłacać coraz więcej do tak nieefektywnego systemu - oburza się Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic.
Gliwicom nie podoba się również, że pieniądze na zakup nowoczesnych tramwajów Karlików muszą spłacać wszystkie 23 gminy skupione w KZK GOP, podczas gdy korzystają z nich jedynie Katowice, Chorzów i Bytom. Do zarzutów dołączają też zaniżone stawki i nieefektywne wytyczenie tras, przez co autobusy nieraz dublują się z tramwajami.
Czarę goryczy przelał czerwcowy przetarg na obsługę linii 57, 80 i 288. Wygrało go konsorcjum, w którego skład wchodzą firmy Omnitech z Gliwic i Transport Osobowy Tadeusz Powichrowski z Bytomia. Zaproponowało najniższą cenę, ale szybko okazało się, że wiek autobusów i jakość usług pozostawiają wiele do życzenia. Np. pasażerowie linii 57 skarżyli się, że autobusy są zbyt krótkie i jeżdżą niepunktualnie. Zdarzyło się nawet, że musieli sami pchać niesprawny pojazd, a jedna z maszyn zaczęła się pewnego razu palić.
- Dla nas utrata tych połączeń to poważne pieniądze - około 5 mln zł na cały, prawie 50-milionowy, budżet - wylicza Henryk Szary, prezes PKM Gliwice, które wcześniej obsługiwało linie. - To nieuczciwa firma, a całą sprawą powinna zająć się prokuratura - mówi o konkurencji.
Gliwiccy urzędnicy od razu zaskarżyli przetarg. - Nikogo nie forowaliśmy. Takie jest po prostu prawo o zamówieniach publicznych. Zdajemy sobie sprawę, że jakość usług świadczonych przez Omnitech jest poniżej dopuszczalnych norm. Będziemy się starali rozwiązać tę umowę, ale najpierw trzeba zebrać solidne dowody, żeby przekonać sąd - mówi Roman Urbańczyk, prezes KZK GOP.
Pozostałe zarzuty kwituje krótko: - Nic nie poradzimy na to, że ceny transportu rosną, a liczba pasażerów spada z każdym rokiem. Nie traktuję poważnie zapowiedzi Gliwic, że wystąpią z KZK GOP. To tylko straszenie, ale nikt nikogo nie będzie trzymał siłą. Trzeba tylko pamiętać, że najbardziej stracą na tym pasażerowie - przekonuje Urbańczyk.
- Jeśli system nie zostanie szybko zreformowany, to nie zawahamy się przed wystąpieniem ze związku - odpowiada Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.
Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
[link widoczny dla zalogowanych]
________________________________________________
a ja jestem za
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Wto 16:23, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
ja też jestem za!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 17:12, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Ja jestem za, ale pod warunkiem, że secesja będzie większa. Wyobrażam sobie, że Gliwice razem z Zabrzem, Bytomiem i gminami powiatu gliwickiego mogłyby wspólnie z powiatem tarnogórskim stworzyć na gruzach bankrutującego MZKP jakiś nowy związek, który mógłby ewentualnie wprowadzić nowe standardy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Wto 17:17, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
^^ gruzy do tego nie są potrzebne. Dla mnie oczywiste jest, że problemów nie byłoby między Gliwicami i Knurowem czy Pyskowicami, problem mógłby być z połączeniami z Zabrzem, bo jest ich bardzo dużo. Dlatego dobrze by było, gdyby Zabrze też się wyłamało. Natomiast co do dalszych połączeń to uważam, że powinny je załatwiać pociągi. Nie wchodzę tu w relacje np Zabrze - Ruda , patrzę z egoistycznego gliwickiego punktu widzenia . Dla mnie KZK już za dużo napsuło i po prostu chcę, by jeden podmiot był odpowiedzialny za komunikację.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 21:40, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Z przyczyn praktycznych plan minimum jest, moim zdaniem, taki:
1. Gliwice, Zabrze, Knurów, Gierałtowice - bo to są udziałowcy PKMu Gliwice
2. Bytom - bo zajezdnia bytomska razem z gliwicką tworzą wspólny zakład tramwajowy (tramwaje kursąują też, co prawda, do Rudy Śląskiej, ale te połączenia - 1 i 18 - i tak będą pewnie likwidowane)
3. Powiat tarnogórski - bo mają lotnisko, więc zawsze lepiej mieć ich po "swojej" stronie
PS. Poza tym, w grę wchodzą pewne zależności: wiadomo, w Zabrzu jest Filharmonia i część Politechniki, w Bytomiu - Opera, o lotnisku już wspominałem. Szczerze powiedziawszy, jakoś nigdy nie byłem fanem dużej Silesii (czy jakbyśmy tego nie nazwali). Wolałem raczej opcję zacieśniania współpracy w ramach kilku mniejszych podregionów. Wiadomo, że z Zabrzem i Bytomiem łatwiej nam będzie się dogadać, niż na przykład z Będzinem albo Mysłowicami.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Wto 21:45, 11 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
wix
Dołączył: 17 Maj 2008
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Wto 22:41, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Chciałbym żeby do tego doszło - choćby z ciekawości co się stanie potem. Faktem jest, że Gliwice jak same wyjdą z piaskownicy z zabawkami to wiele nie zdziałają, potrzeba wsparcia.
W każdym razie wierzę, że gorzej być nie może, więc wystąpienie z KZK byłoby tylko dobre.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Wto 22:50, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
^^ dokładnie, to też kwestia ciekawości. Bo po prostu coś się zmieni. Aaaa fakt, teraz też się zmienia, bo w końcu kursy wypadają, zmieniają się przewoźnicy, KZK dba, żeby nie było nudno
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 23:18, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
wix napisał: | W każdym razie wierzę, że gorzej być nie może, więc wystąpienie z KZK byłoby tylko dobre. |
Oj może, może.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
gość
Gość
|
Wysłany: Czw 20:21, 13 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Witam!
Takie zdanie zawsze prezentowałem i myślę że KZK to równia pochyła - tonący statek - sam się nie zreformuje - za duże pieniądze za tym stoją.
Myślę że stworzenie nowego systemu jest koniecznością. Ale najlepszym rozwiązaniem jest wyjście ze słabego Związku silnego podmiotu - to będzie duży cios dla tej organizacji - i być może taki że krótkim okresie PKM będzie mógł przejść do akwizycji padających podmiotów Związku. Biznes to gra o pieniądze i wpływy - i sentymenty to tylko zasłona dymna. Tak samo jak dominacja w przewozach - Katowice po likwidacji WPK "wymyśliły" dalsze trwanie tej organizacji prze KZK - i wmawiały ze to jedyne możliwe wyjście.
A efekt - widać - koszty rosną pomimo jednych z najdroższych w Polsce biletów a jakość świadczonych usług spada /w Gliwicach tego nie widać P.Szary dba z "własnej woli" o jakość/. Niestety gdyby nie wspomaganie Miasta Autobusy goniłyby Tramwaje w dekapitalizacji i jakości usług.
W tym roku /Biznes TV/ zakupy nowych jednostek szynowych - tramwajów:
Warszawa 186
Poznań 50
Wrocław 38
.....
.....
"Aglomeracja Śląska 00
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Czw 21:27, 13 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
^^ no to jest bzdura, bo same Gliwice mają w tym zestawieniu 16, Katowice chyba kupiły kilka Citaro.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
gość
Gość
|
Wysłany: Pią 0:30, 14 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Witam!
Nic o tym nie wiem - kupiliśmy nowe Tramwaje??
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pią 0:32, 14 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
a sory, nie doczytałem, że chodzi tylko o tramy, a nie busy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pią 8:38, 14 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
gość napisał: | Witam!
Nic o tym nie wiem - kupiliśmy nowe Tramwaje?? |
Coś pewnie kupimy. W końcu ma do nas trafić te 100 mln euro z okazji EURO2012. Myślę, że pozostałe wymienione miasta też kupują dzięki tej (lub innej) dotacji. W przeciwnym razie Warszawy nie byłoby chyba stać na jednorazowy zakup tramwajów za 1 mld zł.
PS. "W tym roku" odnosi się chyba do roku 2009, bo na chwilę obecną Warszawa ma tylko kilkadziesiąt nowoczesnych tramwajów (w tym kilkanaście niskopodłogowych) zakupionych w latach 2006-07 i wcześniejszych. Poznań i Wrocław podobnie. Raczej nie zanosi się, żeby "w tym roku" miało jeszcze coś dojechać. A już na pewno nie w takiej ilości.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
glewitz
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 522
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 19:21, 14 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
ja się zgadzam z m66: zdecydowanie bardziej jestem za kilkoma mniejszymi konurbacjami na terenie GOP niż za jedną, ogromną, przynajmniej na ten czas. Jak już te kilka mniejszych ośrodków się ze sobą zintegrują, wtedy można by te kilka średnich konurbacji mogłyby się połączyć w wielki ośrodek miejski. Al to trochę nie na temat
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
gość
Gość
|
Wysłany: Pią 19:48, 14 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Witam!
To tylko informacja powtórzona za Biznes TV - ale jednak wśród siedmiu czy ośmiu miast nie ma konurbacji ponad 2 mln - to chyba świadczy o zapaści KZK czy TŚ. Jeśli podane dane dotyczą następnego roku - to jeszcze gorzej bo dziś nic a w następnym też nic - widoczny brak wizji, przyszłości T na Śląsku. A przecież to najdłuższa sieć tramwajowa w Polsce i chyba też najwięcej przewozi.
Ale to się zmieni bo kolejne 3 linie będą zamknięte /pewnie te gminy już się cieszą/
Myślę że czas na zmiany i uważam że z Zabrzem i Bytomiem szybciej byśmy /w ogóle/ podążali do celu???
Pozdrawiam.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|