|
|
Autor |
Wiadomość |
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 16:26, 14 Kwi 2013 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: | Zdaje się, że wszystkie główne ulice mają mieć takie oświetlenie. Na to jest jakieś dofinansowanie z UE? | To już wszystko rozumiem. Skoro Unia daje kasę, to wszystko będzie robione najdroższe, jak tylko się da. Jak z tymi sygnalizatorami, gdzie któryś raz wymieniane są nawet słupy.
mark40 napisał: | Kwarek napisał: | Ledowe latarnie? Nie wiedziałem, że takie się robi. | W Parku chorzowskim stoi już kilkaset latarń LED. W Chorzowie od 2009 roku montuje się je na ulicach, w Katowicach tez widziałem
MZUiM Chorzów napisał: | Dlaczego jesteśmy „skazani” na LED?
Oczywistą zaletą jest znaczna energooszczędność, oraz żywotność sięgająca do 80.000 godzin. Niestety pomimo zaawansowanej technologii koszt opraw LED jest obecnie kilkakrotnie droższy od tradycyjnych, ale biorąc pod uwagę uzyskane długofalowe efekty w związku oszczędnością energii, efektywnością świecenia oraz żywotnością całkowity bilans i tak jest już obecnie korzystny. Nie jest to oczywiście regułą, ale przy zachowaniu wymaganych dla dróg parametrów świetlnych oprawy 150W można zastąpić mocą rzędu 60-80W z zastosowanie LED, a więc o połowę niższą. Oczywiście w każdym przypadku dobór źródeł światła wymaga przeanalizowania indywidualnego zapotrzebowania na światło. Oszczędności rzędu 35-45% można uznać za pewne. |
|
A jak to wygląda w praktyce, a nie na marketingowych ulotkach? Bo na razie jakoś w to 9 lat ciągłego świecenia (czyli 18 lat "nocnego") nie wierzę, chyba, że to jest podawane "jak długo jakkolwiek świeci".
1. Przepalanie ledów nie polega na tym, że nagle gasną, a tylko nieustannie zmniejsza się ich jasność. Czyli za jakieś kilka lat albo będzie ciemniej na ulicach, albo będzie pstrokato (ciemniejsze stare poprzeplatane jasnymi świeżymi).
Przykład:
Chińskie badziewie choinkowe po dwóch latach świeci już gdzieś o połowę słabiej niż zaraz po zakupie. Załóżmy, że lampki choinkowe świecą przez miesiąc przez 6h. Jeśli założymy, że latarnie świecą 12h przez cały rok (czyli 24 razy dłużej), to diody 24 razy lepsze niż chińskie badziewie po dwóch latach będą o połowę ciemniejsze, niż przy instalacji. Czyli żeby żywotność była na poziomie tych 18 lat, to sama matematyka mówi, że oprawa uliczna musi być ze 200 razy lepsza, niż chińskie badziewie. Czy jest to równoznaczne ze "200 razy droższa"? Nie wiem.
2. Lampa led to nie tylko diody, a też przetwornica, która z 230V prądu zmiennego robi jakieś 12V prądu stałego (bo nie wydaje mi się, żeby ciągnęli specjalną instalację). A te też lubią się psuć i mogą mieć o wiele niższą żywotność niż same diody.
3. Zwykła sodówka najprawdopodobniej jest ustandaryzowana. Czyli jak jedna się przepali, to można kupić dowolną inną: markową, lub Made in China. Jestem prawie pewien, że oprawy led są niekompatybilne ze sobą i w razie awarii jednej z nich zarządca (już bez pomocy Unii) nie będzie mógł sobie kupić byle jakiej lampy za jakieś 200 zł, a będzie zmuszony kupić całą nową, drogą oprawę konkretnego producenta. Bez możliwości kupienia "chińskiego zamiennika". Może nawet będą zmuszeni słup wymienić.
Czyli typowe "ekologiczne" ograniczanie konkurencji.
No i nie da się zastępczo wsadzić zwykłej sodówki, bo akurat na składzie zarządcy nie ma zapasowych ledów.
No ale zobaczymy. Może ta technologia działa lepiej, niż mnie się w tej chwili wydaje.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Nie 16:28, 14 Kwi 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 17:14, 14 Kwi 2013 Temat postu: |
|
|
Kwarek napisał: | A jak to wygląda w praktyce, a nie na marketingowych ulotkach? Bo na razie jakoś w to 9 lat ciągłego świecenia (czyli 18 lat "nocnego") nie wierzę, chyba, że to jest podawane "jak długo jakkolwiek świeci".
1. Przepalanie ledów nie polega na tym, że nagle gasną, a tylko nieustannie zmniejsza się ich jasność. Czyli za jakieś kilka lat albo będzie ciemniej na ulicach, albo będzie pstrokato (ciemniejsze stare poprzeplatane jasnymi świeżymi). | Chyba nie wiadomo póki co. W parku chorzowskim zauważyłem w zeszłym sezonie, że kilka latarń padło. Ale na liczbę kilkaset (ponad 400) w całym parku to niewiele. Nie wiem czy to padła oprawka ledowa, wywalił bezpiecznik, czy może krety przegryzły kable. Nie zauważyłem, też by latarnie dawały rożne światło. Jest jednakowe. Chyba, że wszystkie zmniejszają jasność jednakowo
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ziutek997
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grottgera
|
Wysłany: Pon 20:49, 15 Kwi 2013 Temat postu: |
|
|
Obecnie stosowane źródła światła to są lampy wyładowcze, i one także charakteryzują tym, że ich światło słabnie wraz z czasem ich działania Nie ma rzeczy wiecznych
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pon 21:10, 13 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Ledy ledami, ale mnie zastanawia dlaczego niektóre lampy tak krzywo stoją...
Z daleka je już widać. Nie prezentują się przez to najlepiej
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pon 21:12, 13 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Kto się nie loguje?
Może wyślij pytanie / uwagę do ZDM?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ellilamas
Dołączył: 24 Mar 2009
Posty: 1856
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Zatorze/Gwardii/Sikornik
|
Wysłany: Wto 9:30, 14 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
przydałoby się zdjęcie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 21:18, 06 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
ZDM ogłosił przetarg na projekt przebudowy skrzyżowania Toszecka - Myśliwska - Pionierów
[link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | I. Zakres przedsiewziecia:
1. Przebudowa istniejacego układu komunikacyjnego w celu zwiekszenia przepustowosci ulicy Toszeckiej np.
poprzez wykonanie dodatkowych pasów na ciagu głównym ulicy Toszeckiej
2. Wykonanie nowych programów sygnalizacji swietlnej dostosowanych do wprowadzonych zmian
na skrzyzowaniu. Ze wzgledu na fakt, iz sygnalizacja swietlna na skrzyzowaniu ulic Toszecka – Mysliwska –
Pionierów pracuje w koordynacji z sygnalizacjami swietlnymi Toszecka – Sliwki – Swietojanska oraz Sliwki –
Szobiszowicka (przejscie dla pieszych) wykonawca zobowiazany jest równiez do wprowadzenia korekt
w programach koordynacyjnych. Na dzien dzisiejszy w/w sygnalizacje pracuja w 4 planach koordynacyjnych
(120s, 100s, 90s, 80s). Dodatkowo w ramach zadania wykonawca zobowiazany jest wykonac minimum 3
programy awaryjne na skrzyzowaniu ulic Toszecka – Mysliwska – Pionierów uwzgledniajace zwiekszenie
przepustowosci na wybranych relacjach (do uzgodnienia z zamawiajacym na etapie projektu)
3. Korekta łuków w celu zwiekszenia płynnosci przejazdu autobusów komunikacji miejskiej
4. Uporzadkowanie pasów ruchu pojazdów oraz ciagów pieszych. Ponadto, nalezy rozwazyc wprowadzenie
elementów bezpieczenstwa ruchu drogowego np. azylów na przejsciu dla pieszych w istniejacy układ drogowy.
5. Uporzadkowanie lokalizacji przystanków komunikacji miejskiej. W ramach projektu nalezy wykonac zatoke
autobusowa dla kierunku od Pyskowic w kierunku Centrum.
Projekt budowlano wykonawczy powinien obejmowac przebudowe ulicy Toszeckiej minimum na odcinku
od zjazdu na stacje Lotos do skrzyzowania ulic Toszecka/Zbozowa |
Czy tam dopiero nie było remontu nawierzchni?
No i światła, nowe światła, ze słupami.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Saleen
Dołączył: 21 Cze 2010
Posty: 982
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gwardii/Wieczorka
|
Wysłany: Pią 16:21, 07 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Ktoś powinien chyba skontrolować wydatki ZDM, bo już zaczyna lekko śmierdzieć.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pią 22:16, 07 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Pół biedy, że chociaż wybudują przy okazji zatoczkę dla autobusów. Oby gdzieś bliżej zabudowań, niż obecnie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
KwiateK
Dołączył: 01 Lut 2010
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 19:15, 30 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
W okolicy Pl. Piłsudskiego wprowadzono nowe oznaczenie poziome i pionowe na jezdni (m. in. wyznaczono pasy do skrętu w lewo), wysepki dla pieszych oraz zorganizowano parking dla samochodów przy skrzyżowaniu z ul. Orlickiego (zmieniono trochę 'tor' jazdy ul. Powstańców W-wy w kierunku Zwycięstwa).
Ciekawe gdzie jeszcze szykują się podobne zmiany
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 19:44, 30 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Najbardziej mnie śmieszy wirtualna zatoczka dla autobusów. Nie mogli po prostu wyznaczyć buspasa, który kończyłby się przy przystanku?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 5:33, 01 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Nie jechałem tamtędy jeszcze, ale ze zdjęć i opisów trochę zastanawia mnie skąd bierze się to nagminne zwężanie ulic? Na ulicach wybudowanych dawno temu jako bardzo szerokie robi się wszystko, żeby jak najwięcej zajmowały białe pasy wyłączone z ruchu, wysepki lub esy-floresy.
A zatoczka autobusowa fajna. Ciekawe jak zdaniem ZDM pomieści dwa przegubowe autobusy. Ogólnie chyba trochę tam przekombinowali.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Pon 5:33, 01 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pon 13:06, 01 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Takie zwężanie teoretycznie pozwala zwiększyć bezpieczeństwo.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Pon 13:06, 01 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
adas
Dołączył: 17 Maj 2011
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Pon 13:30, 01 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Zwęża się ulice dla bezpieczeństwa. Ale to wiesz przecież... Kojarzę, że tam szerokie pasy były - ale nie wiem jak wygląda teraz, więc nie wiem czy jest lepiej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
wix
Dołączył: 17 Maj 2008
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Pon 16:56, 01 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Jechałem tam i jest parę plusów - lepsza widoczność na skrzyżowaniach, płynniejszy łuk jak się dojeżdża do placu od strony portowej, wygospodarowano trochę miejsc postojowych. Z punktu widzenia uspokojenia ruchu i poprawy bezpieczeństwa jest dobrze, jedynie ta zatoka jest kuriozalna
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|