|
|
Autor |
Wiadomość |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Sob 17:45, 08 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Kwarek napisał: | No OK, tylko cały problem polega na tym, że z przetargu nie wynika, że KZK o tym pomyślał. Jeśli tak - jest to do przeżycia. Jeśli nie... |
To jest rzecz do rozstrzygnięcia na etapie analizy danych, a nie na etapie przetargu na budowę systemu.
PS. Szczerze powiedziawszy, też uważam, że e-karty dla emerytów to bzdura. Po prostu trzeba się pogodzić z pewną niedoskonałością systemu (obejmującą gapowiczów, emerytów i bilety sprzedawane przez kierowców), a nie koniecznie wszystkich na siłę do niego wpychać. Bo nawet z niedoskonałej e-karty jest więcej pożytku, niż z tradycyjnych badań napełnień.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Sob 17:48, 08 Sty 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 18:12, 08 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | To jest rzecz do rozstrzygnięcia na etapie analizy danych, a nie na etapie przetargu na budowę systemu. |
Nie, na etapie założeń funkcjonalnych systemu, czyli na samym początku. Co z tego, że w trakcie analizy danych może coś się okazać, jak zabudowane w przetargu systemy informatyczne po prostu mogą na to nie pozwalać, gdyż np. wykonawca w celu ograniczenia kosztów wyciął coś początkowo niepotrzebnego (a zmiana tego to kolejna kupa kasy). Poza tym, nawet gdyby się dało, to niekoniecznie może przełożyć się to na komunikat "pasażerowie z wykupionymi okresówkami, doszliśmy do wniosku, że nie musicie kasować karty przy wychodzeniu". Żaden urząd nigdy się nie przyzna, że coś źle zrobił.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Sob 18:31, 08 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Kwarek napisał: | Nie, na etapie założeń funkcjonalnych systemu, czyli na samym początku. Co z tego, że w trakcie analizy danych może coś się okazać, jak zabudowane w przetargu systemy informatyczne po prostu mogą na to nie pozwalać, gdyż np. wykonawca w celu ograniczenia kosztów wyciął coś początkowo niepotrzebnego (a zmiana tego to kolejna kupa kasy). Poza tym, nawet gdyby się dało, to niekoniecznie może przełożyć się to na komunikat "pasażerowie z wykupionymi okresówkami, doszliśmy do wniosku, że nie musicie kasować karty przy wychodzeniu". Żaden urząd nigdy się nie przyzna, że coś źle zrobił. |
Po pierwsze, żaden urząd (w GOPie) nikomu jeszcze nie kazał dwa razy kasować e-karty, więc do żadnego błędy nie musi się przyznawać. Po drugie, możliwość pośredniego dochodzenia do pewnej wiedzy nie oznacza, że należy zrezygnować z propagowania rozwiązań bezpośrednich. A po trzecie, przedprzetargowe założenie tego systemu jest takie, że ma rejestrować każde użycie e-karty (tutaj wiele nie da się dodać ani odjąć). Cała reszta to już tylko analiza tak zgromadzonych informacji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 18:50, 08 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | Po pierwsze, żaden urząd (w GOPie) nikomu jeszcze nie kazał dwa razy kasować e-karty, więc do żadnego błędy nie musi się przyznawać. Po drugie, możliwość pośredniego dochodzenia do pewnej wiedzy nie oznacza, że należy zrezygnować z propagowania rozwiązań bezpośrednich. A po trzecie, przedprzetargowe założenie tego systemu jest takie, że ma rejestrować każde użycie e-karty (tutaj wiele nie da się dodać ani odjąć). Cała reszta to już tylko analiza tak zgromadzonych informacji. | Trochę komplikujesz.
"Pasażer, wsiadając do środków komunikacji zbiorowej, musi zarejestrować ten fakt w systemie poprzez przyłożenie karty do czytnika (Moduł do pobierania opłat). Operacja taka musi zostać powtórzona w momencie wysiadania. "
=> pasażer musi kasować dwa razy, bo takie są założenia systemu
=> pasażerów zmusza się do kasowania dwa razy, choć niekoniecznie trzeba
=> jak się okaże, że jednak nie trzeba, lub też trzeba kombinować z systemem bo ludzie nie chcą, to znaczy, że założenia się nie sprawdziły
=> jak założenia się nie sprawdziły, to urząd (KZK) popełnił błąd przy ich formułowaniu, bądź też nie pomyślał wtedy do końca.
Ponadto znowu piszesz trochę jakby z punktu widzenia KZK, które ma się zająć zbieraniem danych, niż iluś tysięcy pasażerów, którzy je dostarczają. Dla pasażera to liczenie napełnień, badanie dotacji nie ma najmniejszego znaczenia. On wie, że w autobusie musi dwa razy stać w długiej kolejce do jednego kasownika, a w samochodzie nie musi. (oczywiście potwornie tutaj upraszczam)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Sob 18:52, 08 Sty 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Saleen
Dołączył: 21 Cze 2010
Posty: 982
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gwardii/Wieczorka
|
Wysłany: Sob 19:48, 08 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Kod: | => pasażer musi kasować dwa razy, bo takie są założenia systemu
|
No jesli tak to mialoby wygladac, to lepiej niech ten caly projekt schowaja gdzies gleboko...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Sob 23:01, 08 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Rozkręciła się bardzo ciekawa dyskusja. Zgadzam się z powyższymi wypowiedziami. Mam ściągnięty plik przetargu na komputer, ale nie miałem okazji go przestudiować.
Dziwna ta informacja o podwójnym kasowaniu. Chętnie spróbuje dowiedzieć się czegoś więcej i czy są np. w świecie podobne przykłady by móc zweryfikować jak u nich to działa. Zgadzam się, że ludzie będą olewać lub zapominać kasować bilet przy wyjściu.
Kaspric: Ja też gdzieś kiedyś czytałem o bramkach, które same mogłyby identyfikować wchodzących/wychodzących pasażerów. Pamiętam, że nad Kartą pracowali oni - [link widoczny dla zalogowanych]. Ale nie ma tam opisu funkcjonowania.
Salen: Pamiętaj, że to nie jest tylko karta transportu publicznego. Ma znacznie szersze znaczenie. Więc nawet jeśli w autobusie czy tramwaju będą jakieś chopsy to prócz tego będzie przydatna (mam nadzieję, że bez komplikacji) w innych miejscach. Pamiętam, że w treści przetargu jest spis m.in. gliwickich obiektów (muzea, kąpielisko, baseny itp.). W innych miastach dodatkowo będzie to też karta pasująca do parkomatów.
Zastanawia mnie czy będzie możliwość integracji 'na życzenie klienta' ŚKUP i karty NFZ, którą każdy Ślązak ma.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 0:04, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Kwarek napisał: | Ponadto znowu piszesz trochę jakby z punktu widzenia KZK, które ma się zająć zbieraniem danych, niż iluś tysięcy pasażerów, którzy je dostarczają. Dla pasażera to liczenie napełnień, badanie dotacji nie ma najmniejszego znaczenia. On wie, że w autobusie musi dwa razy stać w długiej kolejce do jednego kasownika, a w samochodzie nie musi. (oczywiście potwornie tutaj upraszczam) |
Rzeczywiscie potwornie upraszczasz. Tymczasem po stronie pasażera też można wprowadzic sporo usprawnień. Kto powiedział, że będzie tylko jeden kasownik? W Rybniku przy kazdym wejściu są dwa, czyli 6-8 sztuk na autobus, a spokojnie może być jeszcze wiecej. Co wiecej kasowniki moga być też na przystankach. Na karcie oprócz stanu konta zakodowana może być też informacja o przysługującej uldze, co bardzo przyspieszy sam proces kasowania jednorazówek. Warto też dotrzeć do pasażerów z informacją, że podwójne kasowanie to nie jest czyjeś widzimisię, ale coś co pozwoli lepiejj dopasować KM do potrzeb pasażerów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 0:25, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | W Rybniku przy kazdym wejściu są dwa, czyli 6-8 sztuk na autobus, a spokojnie może być jeszcze wiecej. | Chodziło mi raczej o jeden na jedne drzwi, choć też nie do końca - nie zapominaj, że do wyposażenia jest ok. 1300 autobusów i tramwajów w 3-4 kasowniki, więc trochę to będzie kosztować, a oprócz tego mamy super-hiper program teoretycznego wsiadania przednimi drzwiami.
m966 napisał: | Na karcie oprócz stanu konta zakodowana może być też informacja o przysługującej uldze, co bardzo przyspieszy sam proces kasowania jednorazówek. | Na karcie będzie zapisana ulga, ale będzie się także dało kupić "po staremu". Jak będzie to wyglądać w praktyce i ile to będzie trwać, to się okaże.
m966 napisał: | Warto też dotrzeć do pasażerów z informacją, że podwójne kasowanie to nie jest czyjeś widzimisię, ale coś co pozwoli lepiejj dopasować KM do potrzeb pasażerów. | W naszych realiach to raczej "Kasuj, albo ci autobus zlikwidujemy".
EDIT: Ha, i właśnie na przykładzie programu wsiadania pierwszymi drzwiami widać jak bardzo pasażerowie i kierowcy przystosowali się do wszytkomających programów poprawy tego czy tamtego. Dlaczego niby ze ŚKUP miałby być inaczej.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Nie 0:33, 09 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Nie 1:23, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
^^ ja bym raczej dał za przykład dostosowywania się pasażerów "ciepły guzik"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Nie 10:55, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Tez uwazam, ze wyposazenie autobusow i przystankow w tak wiele kasownikow nie jest realne (zwlaszcza w poczatkowej fazie projektu). A o kasowniki na przystankach to bym sie szczegolnie martwil.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 12:41, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Kasowników na przystanku to raczej nie planują, ale za to będzie więcej automatów do wszystkiego. W Gliwicach przewidywane lokalizacje to (zał6, str 82/83)
Kod: | 31. Gliwice - Gliwice Górnych Wałów - stanowisko w kierunku Trynku
32. Gliwice - Sikornik Osiedle - na pętli autobusowej
33. Gliwice - Gliwice Toszecka - w promieniu 50 metrów od przystanku
34. Gliwice - Gliwice Nowy Świat - w promieniu 50 metrów od przystanku
35. Gliwice - Gliwice Plac Piastów - stanowisko w kierunku Zabrza, Sośnicy i Osiedla Waryńskiego
36. Gliwice - Gliwice Plac Piastów - stanowisko w kierunku Knurowa i Bojkowa
37. Gliwice - Dąbrowskiego - w promieniu 50 metrów od przystanku
38. Gliwice - Gliwice Cegielnia - w promieniu 50 metrów od przystanku
39. Gliwice - Gliwice Wrocławska - przed Politechniką Śląską
40. Gliwice - Gliwice Osiedle Kopernika - w promieniu 50 metrów od przystanku
41. Gliwice - Gliwice Osiedle Gwardi Ludowej Szkoła - w promieniu 50 metrów od przystanku
42. Gliwice - Gliwice Osiedle Waryńskiego Pętla - w promieniu 50 metrów od przystanku |
Ciekawa jest ta nadreprezentacja automatów w nowych miejscach na zachodzie nad Sośnicą i Łabędami na przykład.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 13:06, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | Warto też dotrzeć do pasażerów z informacją, że podwójne kasowanie to nie jest czyjeś widzimisię, ale coś co pozwoli lepiejj dopasować KM do potrzeb pasażerów. | He he. Może dojść do tego, że to dopasowanie oznaczać będzie tylko krótkie autobusy na mieście albo solówki tramwajowe, bo wyniki pokażą że (kasujących) pasażerów jeździ niewielu. Obecne rozliczanie linii na podstawie dochodowości tez miało przynieść lepsze rozeznanie sytuacji. Skutkuje to wycinaniem najbardziej niedochodowych linii, ale jakoś nie przybywa kursów na tych najbardziej obciążonych.
Co z osobami po 70-ce, oni też będą odbijać bilety? Przecież osoby zwolnione z opłat to też spory odsetek pasażerów. Byłby to absurd. Natomiast jeśli nie będzie się ich uwzględniać w statystykach to takie pomiary też będą absurdem.
Osobiście nie wyobrażam sobie by posiadając bilet miesięczny musiałbym kasować go przykładając aż dwukrotnie. Teraz przecież nie trzeba kasować w ogóle. I jeśli jeszcze jeszcze w jakiś sposób można sobie wyobrazić odbicie biletu przy wejściu (jest na to czas nawet gdy autobus juz ruszy z przystanku) to nie wyobrażam sobie kolejek przy wyjściu kiedy czasu na odbicie nie ma. Jeśli na przystanku najpierw kasować będą wysiadający, potem wsiadający to taki autobus/tramwaj postoi na tym przystanku dodatkowe 1-2 minuty. Już teraz przy wsiadaniu pierwszymi drzwiami lubią robic sie zatory gdy kilka osób kasuje bilety jednorazowe, a przecież większość ma bilety miesięczne wiec pokazuje i chowa. Co w przypadku kiedy każdy będzie musiał się odbić, jeszcze nacisnąć "guziczek ulgowy"? Logistycznie będzie wiec to wyglądać nieciekawie.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Nie 13:08, 09 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 21:09, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi o osoby +70 to już o tym pisaliśmy. A pośpiechu do drugiego odbicia wcale nie musi być. Można to zrobić jeszcze w trakcie jazdy. Niekoniecznie dopiero po otwarciu drzwi. Inne rozwiazanie problemu to wlasnie wspomniane kasowniki na przystankach, gdzie mozna by odbić kartę na spokojnie już po opuszczeniu autobusu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Robak
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice - Kopernik
|
Wysłany: Nie 21:19, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
^^ Mieszko, dobrze wiesz że to się nie sprawdzi. Gdy autobus będzie przeładowany lub Ty będziesz miał np. dodatkowy bagaż (np. 2 reklamówki) to olejesz drugie kasowanie. Podobnie jeśli chodzi o kasowniki na przystankach. Abstrahując od realnego zagrożenia, że takie kasowniki będą niszczone lub rozkradane to przecież ludzie wysiadając z autobusu także będą mieli gdzieś czy KZK GOP będzie miało komplet informacji czy nie. Zwłaszcza jeśli będą jechali w złych warunkach albo utkną w korku i będą zdenerwowali.
Ważne by system był wygodny. Wsiadanie pierwszymi drzwiami działa tylko dlatego, że innej opcji wsiadania nie ma. Gdyby KZK GOP poprosił o takie zachowanie pasażerów, lecz nadal otwierał wszystkie drzwi to pewnie z 80 - 90 % by waliło środkiem i tyłem bo tak im wygodniej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 22:45, 09 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Dla pasażerów z jednorazówkami zachętą do drugiego kasowania będzie zwrot części pieniędzy. Ale resztę rzeczywyście ciężko będzie zmusić.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|