|
|
Autor |
Wiadomość |
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Nie 23:17, 10 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Po cholerę rozgraniczać, jak po prostu mogłyby te torowiska przejąć gminy i po sprawie.
@Mark: IMO niskopodłogowość (nie ważne, czy w busie, czy banie) ma ogromne znaczenie. Nie ze względu samej niskopodłogowości, ale przestrzeni wewnątrz pojazdu. Schody zajmują jakąś 1/4 powierzchni przy wejściu. To, jak przestronne wnętrze można osiągnąć przy niskiej podłodze, idealnie pokazują gliwickie U18, zwłaszcza przy ich rozplanowaniu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Nie 23:21, 10 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 23:36, 10 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: | Po cholerę rozgraniczać, jak po prostu mogłyby te torowiska przejąć gminy i po sprawie. |
Różnica polega na tym, że TŚ pozyskują na ten cel pieniądze z budżetu państwa, a gminy musiałyby supłać w całości z własnych środków (+ ew. UE).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 19:07, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
@m966 Bardzo trafna uwaga, odnosnie tego dlaczego torowiska lepiej jesli są w gestii TŚ. Nie wiem czy gminy mogłyby się starać o takie srodki. Moze tak, ale pewnie byłoby trudniej. Nie da sie ukryć, ze TŚ maja jakieś chody w urzędzie wojewódzkim dlatego co jakis czas pozyskują kase na remonty.
@kaspric, wydaje mi sie, że schody to drobnostka. Zobacz ile miejsca w takim SU zajmuje silnik z tyłu Niektóre tramwjae ze wzgledu na niską podłogę również tracą wiele innych powierzchni jak na pesa musi umieszczać siedzenia pod skosem kilkadziesiąt centymetró od szyb (oststni człon na zdjeciu)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pon 19:28, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | kaspric napisał: | Po cholerę rozgraniczać, jak po prostu mogłyby te torowiska przejąć gminy i po sprawie. |
Różnica polega na tym, że TŚ pozyskują na ten cel pieniądze z budżetu państwa, a gminy musiałyby supłać w całości z własnych środków (+ ew. UE). |
mark40 napisał: | @m966 Bardzo trafna uwaga, odnosnie tego dlaczego torowiska lepiej jesli są w gestii TŚ. Nie wiem czy gminy mogłyby się starać o takie srodki. Moze tak, ale pewnie byłoby trudniej. Nie da sie ukryć, ze TŚ maja jakieś chody w urzędzie wojewódzkim dlatego co jakis czas pozyskują kase na remonty. |
A jak to się dzieje np w Krakowie? Chodzi o to, że w innych miastach jakoś infra należy do miasta i nikt nie płacze z tego powodu. Więc albo jest na to inny sposób, albo - zgodnie z prawdą - po prostu zakłada się, że te środki się nie zmarnują, tylko pójdą na coś innego, potrzebnego, na przykład kolej podmiejską, bo na to powinny u nas iść.
mark40 napisał: | @kaspric, wydaje mi sie, że schody to drobnostka. Zobacz ile miejsca w takim SU zajmuje silnik z tyłu Niektóre tramwjae ze wzgledu na niską podłogę również tracą wiele innych powierzchni jak na pesa musi umieszczać siedzenia pod skosem kilkadziesiąt centymetró od szyb (oststni człon na zdjeciu) | Akurat podałeś przykład beznadziejnej ergonomii (sory, ale tak trochę jak argumenty z prezentacji prezydenta i porównywanie 105N do Solarisa ).
PS Sam fakt odwrócenia siedzeń tyłem do okien uważam za plus a nie minus. Wbrew pozorom daje to dużo lepsze warunki "widoczności", niż tradycyjne siedzenia, sam wybieram te siedzenia w Solarkach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Qwe
Dołączył: 08 Cze 2008
Posty: 595
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 20:14, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Kasprić, a może sęk w tym, że przykłady miast polskich, które przytaczamy (Kraków, Wrocław, Poznań) to stolice wojewódzkie? Może im w jakiś sposób łatwiej czerpać z budżetu państwa? Nie wiem - tylko snuje rozważania, ale być może to jest jeden z powodów.
pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 20:15, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
W Krakowie infra należy do MPK Kraków, tak wymnika z tego artykułu [link widoczny dla zalogowanych] . Miasto jednak przekazuje pieniądze na inwestycje, nie tylko w postaci wzkm.
Tramwaje 100%LF z taką ergonomia wnętrza oprócz Pesy produkuje takze Bombardier oraz wkrótce Solaris, nie wspominajac juz o Skodach z Wrocławia i Pragi gdzie połowe wagonu zajmuja siedzenia odwrócone tyłem do okien. Są oczywiście modele z lepszym rozmieszczeniem, ale nie są to tramwaje w 100% LF tylko 65-80%. Wszystko zależy od konstrukcji wagonu. Dopiero niedawno Alstom opracował nowy model citadisa, który bedąc niskopodłogowy w 100% wyposazony będzie w podwójne siedzenia po obu stronach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pon 20:24, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
mark40 napisał: | W Krakowie infra należy do MPK Kraków, tak wymnika z tego artykułu [link widoczny dla zalogowanych] . Miasto jednak przekazuje pieniądze na inwestycje, nie tylko w postaci wzkm. |
MPK należy w 100% (?) do miasta Kraków, więc jest to nieco inna sytuacja. Zresztą, powołując sie na Filmera z SSC, infra należy bezpośrednio do miasta, zaś MPK zleca inwestycje, gdyż może sobie odliczyć VAT etc.
@Qwe: ciekawe, jak jest w Elblądu etc. Ale to i tak zupełnie inna sytuacja, bo tam tak czy siak infra należy do miasta, bo jeżeli nie bezpośrendio, to do spółki, w której miasto ma 100% udziałów, a nie 5%.
mark40 napisał: | Tramwaje 100%LF z taką ergonomia wnętrza oprócz Pesy produkuje takze Bombardier oraz wkrótce Solaris, nie wspominajac juz o Skodach z Wrocławia i Pragi gdzie połowe wagonu zajmuja siedzenia odwrócone tyłem do okien. Są oczywiście modele z lepszym rozmieszczeniem, ale nie są to tramwaje w 100% LF tylko 65-80%. Wszystko zależy od konstrukcji wagonu. Dopiero niedawno Alstom opracował nowy model citadisa, który bedąc niskopodłogowy w 100% wyposazony będzie w podwójne siedzenia po obu stronach. | Mark, problemem nie są pojedyncze siedzenia (osobiście wolę pojedyncze), tylko ich odsunięcie od okien w Pesie (jakieś 20cm - po dwóch stronach robi się z tego 40...)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Pon 20:26, 11 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 20:58, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
TŚ zatem też będą mogły odliczyc vat. U nas nigdy 100% nie bezie nalzeć do jednego miasta to jest oczywiste. Gliwice chcą wpsółtworzyc metroplie czy nie? W kółko powtarzane "5%" swiadczy o tym, że nie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pon 21:04, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
^^ oczywiście, że nie. Ale infra spokojnie by mogła. Czy wy naprawdę nie widzicie tego, że zarządzanie jakimkolwiek majątkiem poprzez molocha, w którym ma się kilka procent udziałów, nigdy nie będzie tak efektywne, jak zarządzanie bezpośrednie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 21:18, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Dla mnie to bez różnicy. To włąsnie dzięki temu Silesia ma teraz możliwość otrzymania 100 mln EUR. Gdyby tory należały z osobna do każdego miasta watpie zeby projekt tej skali miałby szanse na realizacje.
Nie wiem co ześ sie uczepił tak tej infry Gdyby infra należała do Gliwic pewnie po likwidacji miasto zaorało by tory. Dzieki temu, ze nalezy do TS jeszcze poleży i moze doczeka lepszych czasów (władz miasta).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Pon 21:19, 11 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Qwe
Dołączył: 08 Cze 2008
Posty: 595
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 21:22, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem to powinna być własność miasta tylko, jeśli każde miasto dostanie swój przydział, powiedzmy, że Gliwice będą chciały podnieść rentowność linii, wyremontują torowiska, a Zabrze nagle powie "nie remontujemy, bo nie mamy póki co pieniędzy i się walcie". Gliwice w tym momencie dofinansują jeszcze swoje tramwaje i te będą mogły jeździć tylko do granicy z miastem. Teraz TŚ, gdyby działał sprawnie, mógłby remontować linie tramwajowe niezależnie od tego, w jakim mieście się znajdują. Jeśli planujemy wyremontować trakcję pod np. linią 4, to rozkładamy to 5 lat, w każdym roku w obu miastach, które posiadają trakcję pod linią 4 są robione prace na torowisku i poprawiona infrstaktura. Po pięciu latach trakcja pod linią 4 w miastach Zabrze i Gliwice jest całkowicie przystosowana pod tabor niskopodłogowy.
Przykład, ale jakby nie patrzeć, zarządzanie spod molocha, czy zarządzanie samemu mają swoje wady i zalety... Zauważmy, że gdyby ten moloch był utrzymywnay przynajmniej na poziomie "dobrym" to może coś by z tego było. Skutki niedofinsowania spółki TŚ odczuwamy po dzień dzisiejszy, ale warto też zauważyć, że coś się tam dzieje, jakieś remonty etc. Oczywiście nie jest to poziom jeszcze zadowalający, bo zdażają się byki jak planowanie zakupu nowoczesnych tramwajów wysokopodgłowych, zamiast celowanie w ostatnio sławne na Sląsku Wrasy...
pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pon 21:25, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
@Mark40: gdyby infra należała do miasta, miasto może by się nią interesowało. Patrząc choćby na kompletny brak doraźnych remontów trudno się dziwić, że nic nowego w Gl nie pojedzie. I kwestia przede wszystkim odpowiedniego planowania inwestycji, a z tym TŚ mają IMO pewne problemy. Nie byłoby również kosztów amortyzacji, czego również obawia się Frankiewicz.
@Qwe: z tym, że skoro to i tak miasta finansują modernizację infratsruktury, i tak wychodzi na jedno. Jak jakieś miasto nie będzie chciało dokładać, to nikt mu nic z tego powodu nie zrobi. Natomiast wszelka decyzyjność musi w drugą stronę przejść przez TŚ, po co?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Pon 21:29, 11 Maj 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 21:44, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
No własnie, moze Gliwce by sie interesowały torami... W pozostałych miastach tory nie należą bezpośrednio do nich ale zainteresowanie z ich strony jest, wiec kwestia własnosci nie jest tutaj wyznacznikiem decydujacym.
Czy TŚ mają problemy z odpowiednim planowaniem inwestycji? W gruncie rzeczy teraz nie wiem, ale moze napisałbyś jakieś przykłady, to potwierdzajace?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pon 21:56, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
mark40 napisał: | No własnie, moze Gliwce by sie interesowały torami... W pozostałych miastach tory nie należą bezpośrednio do nich ale zainteresowanie z ich strony jest, wiec kwestia własnosci nie jest tutaj wyznacznikiem decydujacym. | Sądząc po stanie torowisk w Katowicach wszędzie problem z doraźnym dbaniem o torowiska jest. Sory, ale nie wierzę w to, że nic by się z tym nie dało zrobić - gdyby była tylko wola TŚ. Za to ciężko wymagać od miasta, by zajmowało się remontami infry należącej do TŚ, które czesto kosztowałyby max kilkadziesiąt tys. złotych, a czasem i kilka łat starczy.
mark40 napisał: | Czy TŚ mają problemy z odpowiednim planowaniem inwestycji? W gruncie rzeczy teraz nie wiem, ale moze napisałbyś jakieś przykłady, to potwierdzajace? | Czasami lepiej zainwestować więcej, ale w nowe linie, niż konserwować stare, które nie mają i nie będą mieć żadnej przewagi nad autobusem. Przynajmniej takich sporo jest na przykład w Zabrzu. Przykład Gliwic - był wspaniały raport TŚ z kreską na mapie, nazwaną szumnie linią Podium - Kopernik. Szkoda, że TŚ nie potrafi zaplanować (na ileś lat do przodu) takich oczywistości, jak np zlikwidowanie jednotorów czy dobudowa 1km linii na os Gwardii Ludowej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 22:19, 11 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: | mark40 napisał: | No własnie, moze Gliwce by sie interesowały torami... W pozostałych miastach tory nie należą bezpośrednio do nich ale zainteresowanie z ich strony jest, wiec kwestia własnosci nie jest tutaj wyznacznikiem decydujacym. | Sądząc po stanie torowisk w Katowicach wszędzie problem z doraźnym dbaniem o torowiska jest. Sory, ale nie wierzę w to, że nic by się z tym nie dało zrobić - gdyby była tylko wola TŚ. Za to ciężko wymagać od miasta, by zajmowało się remontami infry należącej do TŚ, które czesto kosztowałyby max kilkadziesiąt tys. złotych, a czasem i kilka łat starczy. | Nie za abrdzo rozumiem o co chodzi z doraźnymi remontami. Jkaieś są prowadzone cały czas, nie można znowy powiedzieć, zę ich nie ma. Tzn mnie np denerwują często psujace sie automatyczne zwrotnice, kiedy to motorniczy musi wychodzić żeby przerzucać ja recznie
kaspic napisał: | Czasami lepiej zainwestować więcej, ale w nowe linie, niż konserwować stare, które nie mają i nie będą mieć żadnej przewagi nad autobusem. Przynajmniej takich sporo jest na przykład w Zabrzu. Przykład Gliwic - był wspaniały raport TŚ z kreską na mapie, nazwaną szumnie linią Podium - Kopernik. Szkoda, że TŚ nie potrafi zaplanować (na ileś lat do przodu) takich oczywistości, jak np zlikwidowanie jednotorów czy dobudowa 1km linii na os Gwardii Ludowej. | Teraz TŚ skupia się na modernizacji obecnej infrastruktury co jest podstawą do dalszej rozbudowy. O niej w wiekszym zakresie będzie można myśleć po zakonczeniu obecnego programu. Zresztą juz teraz będzie budowana nowa trasa w Sosnowcu. W kolejce też stoją Miechowice czy Piotrowice. Chyba nigdzie w POlsce nie wybudowano nowej trasy kosztem starej. To właśnie stary przebieg moze wiele zyskać po dołączeniu do niego nowego odcinka. Tramwaje pomimo tego, ze dublowane przez autobusy przewozą wiecej pasażerów pomimo tego, ze wydawałoby sie ze nie mają zadnej przewagi nad autobusem jak np linie w Zabrzu. Z reguły tramwaj ma przewage nad autobusem juz z tego wzgledu że jest po prostu tramwajem. Oczywiscie nie zawsze i wszedzie to zależy od kilku czynników, ale w przypadku GOPu nie widzę żadnej trasy do wycięcia bo ma "stary przebieg". Nawet najsłabszą 12 w Chorzowie można było w łatwy spsoób uatrakcyjnić, ale po prostu nie było woli ku temu a powód likwidacji był równie absurdalny jak ten gliwicki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|