Autor |
Wiadomość |
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Wto 18:00, 29 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
^^ tak Marku, ale z drugiej strony samą komunikacją człowiek nie żyje. Można mieć w perspektywie tramwaj, ale np korzystanie z rewelacyjnego kina studyjnego też jest fajne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 18:32, 29 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Tak, też masz rcję. Nieco zbaczmy z tematu. Chciałbym jeszcze podsumować. Frankiewicz taki sprytny, jednak takiego obrotu sprawy nie przewidział. Straszy czasem jeszcze o ogromnych kosztach w artykułach, ale dla samych Gliwic zostawienie tramwajów nie wiązałoby sie z ogromnymi kosztami. Miasto teraz oszczędza na wzkm A4, ale w gruncie rzeczy traci więcej (tzw koszty utraconych korzyści). Wzrastające prognozy cen wzkm tramu mogą wyglądać w perspektywie 20 lat przerażająco. Jednak one nie wzięły się znikąd, jestem pewien, że w innych miastach Polski będą się kształtować na podobnym poziomie.
Jeszcze w 2005 roku koszt wzkm tramwaju wynosił około 4-5 zł. Jak ktoś by mi w 2005 roku powiedział, że za 6 lat będą wynosić średnio 9-10 zł (tak jak to jest obecnie) to tez bym pomyślał że będzie strasznie drogo. A tak jest niestety wszędzie, w całej Polsce. Podobnie koszt wzkm autobusowego kosztował kilka lat temu około 3 zł, teraz ponad 5 zł.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 22:03, 29 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
mark40 napisał: | Ale jednak sprawna komunikacja sprawia, że życie w mieście może być bardziej udane. Osobiście uważam (oczywiście teraz się powtarzam) że przy pomocy samych autobusów nie można jej stworzyć. Jakieś usprawnienia na drogach dla autobusów, priorytety, bus pasy (w naszych niewielkich miastach) są jeszcze większym science fiction niż te same usprawnienia wdrażane dla tramwajów. |
Wiele jest na świecie, a nawet w zachodniej Europie przykładów miast większych od Gliwic, które radzą sobie bez tramwajów. Nie mnie oceniać, czy komunikacja w takich miastach, jak Wenecja, Werona czy Leeds jest "sprawna", ale sądzę, że źle z nią raczej nie jest. Wiem za to na pewno, bo na przykładzie Gliwic, że są miasta tramwajowe, gdzie komunikacja pozostawia wiele do życzenia. Stawianie znaku równości powiędzy tramwajem i "sprawną kkomunikacją" jest więc zwykłym nieporoumieniem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 16:47, 30 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Werona:
Cytat: | miasto jest w fazie zatwierdzania konstrukcji linii tramwajowej, która ma przyczynić się do likwidacji korków oraz ograniczenia zanieczyszczenia powietrza.
Zostały zaprojektowane dwie linie, które będą stopniowo rozbudowywane. Pierwsza linia wschód-zachód będzie wyjeżdżała z San Michele Extra i przebiegała przez stację kolejową Porta Nuova, docierając do stadionu Bentegodi. Druga linia będzie startowała z punktu poboru opłat w południowej Weronie i po przebiegnięciu przez Targ w Weronie oraz stację Porta Nuova dotrze do Borgo Trento. |
Leeds i Supertram
[link widoczny dla zalogowanych]
Wenecja
Cytat: | Vaporetto to potocznie zwany (vaporetti) tramwaj wodny w Wenecji. Jest to najwygodniejsza i najbardziej popularna forma transportu w Wenecji. |
Choc ten tram w Wenecji to oczywiscie tylko z nazwy
Jeszcze jakieś przykłady?
Do końca tej dekady miast bez tramwaju w Europie zostanie niewiele.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Śro 16:52, 30 Mar 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Śro 20:06, 30 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Leeds z tego co wiem zarzuciło budowę tramwaju. W pewnym momencie koszty przedsięwzięcia urosły do 1 mld funtów i stwierdzili, że ich nie stać. Za to inwestują w trolejbusy.
EDIT: Teraz doczytałem na tej stronie coś o partnerstwie publiczno-prywatnym. No zobaczymy.
W Wenecji, jak sam piszesz, tramwaj jest tylko z nazwy i pływa tylko w granicach historycznej Wenecji, podczas gdy większość mieszkańców mieszka na stałym lądzie.
Można by jeszcze dodać Edynburg, gdzie budowa tramwaju ugrzęzła póki co w martwym punkcie, więc może się okazać, że jeszcze długo będą sobie musieli radzić bez niego. A na pewno nikt już nie zdecyduje się na budowę kolejnych linii. Swoją drogą, po Edynburgu sporo jeździłem autobusami i uważam, że tramwaj zupełnie nie jest tam potrzebny. To chyba bardziej sprawa prestiżu, szczególnie, że busy raczej jeżdżą pustawe.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Śro 20:15, 30 Mar 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
senet
Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 16:43, 04 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Trochę o Gliwicach
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pon 17:01, 04 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Komentowaliśmy to już w wątku o PKMie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
senet
Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 18:31, 04 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
A to przepraszam za powielanie tematu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 5:44, 20 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Znalezione na SSC wieści z regionu.
Jak powszechnie wiadomo, TŚ po wykonaniu remontów z programu unijnego będą dalej prowadzić remonty innych odcinków. W Sosnowcu, drugim co do wielkości mieście z tramwajami, będzie to gdzieś tak do 2019.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Śro 5:45, 20 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 19:38, 20 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Ja jestem ciekaw kiedy ostatnie tory zostaną wyciągnięte z gliwickich ulic (szczególnie na Zwycięstwa) i zwiazku z tym zostaną wyremontowane ulice po których jezdził tramwaj, a teraz jeździ autobus. Jak pisałem niedawno, w tych autobusach nieźle człowiekiem wytrzęsie. Po wyborach parcie na dalsze wyciąganie torów wyraźnie zmalało.
Ogólnie to kolejnym odcinkiem bez torów powinna być Jagiellońska (na koszt Parkrigde) ale coś się to przeciąga.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Śro 19:42, 20 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 19:52, 20 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Pewnie skończą też gdzieś w tym czasie. Tylko nie będą za to płacić z góry.
Teraz w długi weekend majowy tory miały być wyrywane ze skrzyżowania Zwycięstwa z Wyszyńskiego.
Natomiast moim zdaniem Jagiellońskiej i okolic pl. Piastów raczej nie ruszą do czasu budowy DTŚ lub przebudowy pl. Piastów.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Śro 19:53, 20 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 20:32, 20 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Kwarek napisał: | Pewnie skończą też gdzieś w tym czasie. Tylko nie będą za to płacić z góry. | Nikt nie będzie płacił z góry. Największe inwestycje maja byc na poczatku gdy stawka wzkm bedzie niska
Przy okazji w ramach ciekawostek. W projekcie TŚ nie znalazła się przebudowa układu torowego w strefie rynek-rondo w Katowicach. Miasto samo sfinansuje tę przebudowę wartą coś około 55 mln.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Śro 21:06, 20 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
I tak musieliby wydać te pieniądze na remont Rynku. A że przy okazji przesuną torowisko to już nie jest jakiś duży dodatkowy koszt.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Śro 21:09, 20 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 16:40, 21 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
55 mln (na torowiska) ze 180 mln (całość inwestycji) raczej nie jest małym dodatkowym kosztem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Czw 19:10, 21 Kwi 2011 Temat postu: |
|
|
Jak na kilometr(?) torowiska to raczej spora kwota.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|