Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

Tramwaj w Gliwicach, a teraz to i gdzie indziej ;-)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
proso2



Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Nie 14:29, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Ostatnio na preclu ktoś wrzucił, że prąd do rowerów elektrycznych kosztuje 1 PLN/km, a koszt amortyzacji akumulatorów 10 PLN/km. Prawdopodobnie z tramwajami jest podobnie, więc nie wiem, czy to się będzie opłacało. Natomiast łatwo zauważyć, że obecnie zaczyna opłacać się wiele rzeczy, które jeszcze niedawno były zupełnie niemożliwe lub przynajmniej nieopłacalne. Jednym z hamulców jest brak seryjnej produkcji niektórych urządzeń, który musi negatywnie rzutować na ich cenę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 14:37, 01 Kwi 2012    Temat postu:

^^ ergo, równie dobrze może się okazać, że za 5-10 lat postanie inny system, równe ekologiczny, który będzie można wykorzystać w autobusach. Sam jestem ciekaw, jak to się rozwinie.
Niektóre rzeczy są też opłacalne przez centralne sterowanie z UE, co IMO nie jest dobre. To całe spieranie ekologii w wielu miejscach może prowadzić do wypaczenia zasad ekonomicznych - opłaca się autobus, ale zrobimy tramwaj, bo nam dadzą na niego kasę, w efekcie w innym miejscu może tej kasy zabraknąć na projekt, który jest znacznie ważniejszy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 16:23, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Koreańczycy jakiś czas temu eksperymentowali z bezprzewodowymi trolejbusami, które są zasilane poprzez indukcję elektromagnetyczną.

[link widoczny dla zalogowanych]

Generalnie, gdyby tramwaje były takie cudowne, nikt by tego typu testów nie realizował. A jednak jest presja na to, żeby elektryczną komunikację uwolnić z szyn.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 17:11, 01 Kwi 2012    Temat postu:

kaspric napisał:
Ja jestem ciekawy, czemu w związku z tymi rewelacjami inwestycje tramwajowe w UE są w sumie dość nieliczne, a całe systemy autobusowe nie są zamieniane na taki "darmowy" transport Wink
Nie wiem co rozumiesz przez nieliczne. W zeszłym roku otwarto prawie 10 nowych systemów tramwajowych w Europie (dokładnie nie pamiętam) i liczba ta od 2000 roku była największa. W wcześniejszych latach było to po kilka rocznie. Plany na przyszłość są, kilka jest w trakcie budowy. Pomijam tutaj inwestycje na już istniejących sieciach, które są rozbudowywane, a których też jest sporo.

Ołomuniec zamawia 14 tramwajów

Czeski Ołomuniec ogłosił przetarg na dostawę 14 częściowo niskopodłogowych, dwukierunkowych tramwajów. Chce przeznaczyć na zakup 308 milionów koron - około 51,4 mln złotych.

Tramwaje zamawia Dopravní podnik města Olomouce (Przedsiębiorstwo Komunikacyjne miasta Ołomuńca). Przetarg obejmuje dostawę 14 całkowicie lub częściowo niskopodłogowych tramwajów dopuszczonych to użytku na terenie Czech. Tramwaje mają być dwukierunkowe i wyposażone w system informacji pasażerskiej. Oferty można składać do 19 marca.

Sieć tramwajowa Ołomuńca jest najmniejsza w całych Czechach. Jej długość to 13,6 kilometra. DPMO posiada 48 tramwajów Tatra T3, których eksploatacja rozpoczęła się jeszcze w latach 60-tych ubiegłego wieku, oraz 13 tramwajów niskopodłogowych (Vario LF, Skoda 03 T i Inekon 01 Trio).

[link widoczny dla zalogowanych]

100 tys Ołomuniec wydaje jednorazowo więcej pieniędzy na KM niz Gliwice na zakupy autobusów w przeciągu ostatnich 10 lat.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 17:19, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Co tylko dowodzi, że komunikacja autobusowa jest tańsza.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 17:31, 01 Kwi 2012    Temat postu:

mark40 napisał:
Nie wiem co rozumiesz przez nieliczne. W zeszłym roku otwarto prawie 10 nowych systemów tramwajowych w Europie (dokładnie nie pamiętam) i liczba ta od 2000 roku była największa. W wcześniejszych latach było to po kilka rocznie. Plany na przyszłość są, kilka jest w trakcie budowy. Pomijam tutaj inwestycje na już istniejących sieciach, które są rozbudowywane, a których też jest sporo.
Rozumiem to, że przy takich danych to nie powinno być wprowadzanie pojedynczych linii, tylko całe systemy KM w centrach miast powinny być w całości zamienione na ten tani transport. A jakoś widuje się sporo autobusów, czy to w Berlinie, czy Paryżu, w tym ostatnim nawet otwiera się linie BRT... dlaczego?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 17:49, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Metro czy kolejki miejskie to jeżdżą po każdej ulicy? Na każdy środek KM jest miejsce.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 18:02, 01 Kwi 2012    Temat postu:

^^ przecież odnosiłem się do tego, jak tani jest tramwaj, praktycznie za darmo (po inwestycji rzędu rocznych cen ropy do autobusów) Wink. Jeśli tak, to wszędzie powinni walić tramwaje Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Nie 22:24, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Tak sobie czytam toczącą się (jak zwykle) dyskusję na SSC i tak sobie pomyślałem o tej długowieczności taboru tramwajowego w stosunku do autobusowego. Czy to na pewno jest tylko i wyłącznie zaleta?
Jeśli technologia zaczyna rozwijać się prędzej niż długowieczność rozwiązań, to te rozwiązania stają się szybciej przestarzałe. Popatrzmy na tabor niskopodłogowy - niezależnie od powodów u nas autobusy wcześniej weszły w stan "znaczącej niskopodłogowości" niż tramwaje. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć rozwoju technologii za 20 lat, ale czy nie istnieje szansa, że znowu za 10 - 20 lat autobusy przegonią technologicznie tramwaje, a obecnie świeżo kupione nówki trzeba będzie trzymać 30 lat, żeby się zwróciły?
To jest też dylemat dotyczący obecnie coraz większej liczby dziedzin - kupić raz a porządnie na wiele lat, czy kilka razy, taniej, ale za każdym razem nową rzecz. Obecni producenci wszystkiego nam tego nie ułatwiają produkując coraz bardziej krótkowieczne rzeczy.
Popatrzmy na telewizory. W telewizji analogowej były chyba 3 momenty postępu - stworzenie, przejście na kolor i przejście z SECAM na PAL (bo polityka), przy czym każdy etap był w jakimś stopniu kompatybilny w przód (dało się oglądać czarno-biało). Ja w domu jeszcze kilka lat temu miałem 20-kilku letni telewizor, który działał, aż się zepsuł (co prawda przerabiany z SECAM na PAL, ale właśnie ten układ się zepsuł Wink). W ostatnich latach w telewizji cyfrowej już jest trzecia generacja - DVB-T MPEG 2, DVB-T MPEG 4 i DVB-T2 MPEG 4, każda nowa w pełni niekompatybilna ze starą (w przód). Ci co kupili pierwsze telewizory płaskie już muszą je wymieniać lub doposażać, bo inaczej nic w przyszłości nie obejrzą.
Czy z tramwajami i autobusami może być podobnie? To też trzeba to rozważać. Co prawda przewozić pasażerów się da i Ikarusami, i N-ami, ale np. nie wiadomo co tam unijni urzędnicy w przyszłości powymyślają.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Nie 22:35, 01 Kwi 2012, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
proso2



Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Nie 22:44, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Skąd to przekonanie, że tramwaj jest tani? Tramwaj opłaca się tylko tam, gdzie są duże strumienie ruchu pasażerskiego, o ile mnie pamięc nie myli, to tą granicą jest jakieś 50 tys. pasażerów na dobę. Poniżej tego progu tańszy jest autobus. Nie zawsze tylko cena decyduje o wyborze środka transportu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Saleen



Dołączył: 21 Cze 2010
Posty: 982
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gwardii/Wieczorka

PostWysłany: Pon 7:12, 02 Kwi 2012    Temat postu:

Co do dlugowiecznosci tramwajow, to wszyscy opieraja sie o tramwaje wyprodukowane 30, 40 lat temu, kiedy to przede wszystkim robilo sie rzeczy na wieki[patrz. mercedesy beczki, ktore to bez problemu robily po milion km], i tyczy sie to zapewne tramwajow, jak i pralek, a nie jak ma to miejsce obecnie, na kilka lat.
Polecam ten film o planownym postarzaniu produktow.
Spisek żarówkowy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 10:07, 02 Kwi 2012    Temat postu:

Kwarek napisał:
Jeśli technologia zaczyna rozwijać się prędzej niż długowieczność rozwiązań, to te rozwiązania stają się szybciej przestarzałe. Popatrzmy na tabor niskopodłogowy - niezależnie od powodów u nas autobusy wcześniej weszły w stan "znaczącej niskopodłogowości" niż tramwaje. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć rozwoju technologii za 20 lat, ale czy nie istnieje szansa, że znowu za 10 - 20 lat autobusy przegonią technologicznie tramwaje, a obecnie świeżo kupione nówki trzeba będzie trzymać 30 lat, żeby się zwróciły?


Oczywiście, że jest takie ryzyko. Szczególnie biorąc pod uwagę, jakie fundusze idą na rozwój technologii autobusów hybrydowych czy elektrycznych. Świat rozwija się sinusoidalnie: na początku na topie były tramwaje, później wynaleziono autobusy, które szybko przejęły rynek, teraz znów wróciły tramwaje, a za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat znów wróci moda na autobusy. To bardzo prawdopodobne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pon 10:26, 02 Kwi 2012    Temat postu:

Myślę, że trochę tu szukacie dziury w całym. Bardzo mało prawdopodobne, by w przypadku tramwajów wymyślono coś więcej, niż obecnie. Nie ma co się spodziewać rewolucji jak niska podłoga, bo tak naprawdę czy istnieje tu jeszcze jakiś problem do rozwiązania?

Natomiast inna sprawa to rozwój technologii i więcej może tu się zmienić w autobusach. Ale to jest trochę jak gra w totka, może szybko nastąpi rewolucja, może jej w ogóle nie będzie. Czas pokaże, kto wybrał dobrą drogę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 10:34, 02 Kwi 2012    Temat postu:

Ja myślę, że rewolucja już nastąpiła. Wrocławskie Volvo wyprodukowało już 200 autobusów hybrydowych - cena 1,1 mln zł za 12-metrowca. Czesi z SORa zaczynają sersyjną produkcję autobusów elektrycznych. Póki co dwa prototypy jeżdżą po Ostrawie. Szacowany koszt 1,4 mln zł za 10;5-metrowy autobus. Nie jest to oczywiście mało, ale też nie majątek.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pon 10:46, 02 Kwi 2012    Temat postu:

^^ te autobusy elektryczne są dalej niedoskonałe - problemem jest choćby czas ładowania, który sprawia, że autobus jest długo wyłączony z użytku. Jednak można się spodziewać, że to się zmieni w niedługim czasie. W sumie dziwię się, że nie ma czegoś w rodzaju systemu wymiennych akumulatorów. Dla samochodów to by nie miało sensu (chociaż może, gdyby akumulatory należały do stacji?), ale dla przedsiębiorstw komunikacji, mających n takich samych wozów, mogłoby to mieć sens.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Pon 10:49, 02 Kwi 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62  Następny
Strona 58 z 62

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin