|
|
Autor |
Wiadomość |
k.kowalski
Dołączył: 27 Sie 2008
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Stare Gliwice
|
Wysłany: Pon 21:09, 02 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
nie chcialbym tutaj rozmywac waszych marzen ale sytuacja tramwaji w gliwicach nie jest do pozazdroszczenia .
No dobrze już nie będę, zostaje tylko kwestia (nie liczac pieniedzy i checi urzednikow) ktoredy mialby sie tramwaj przewalic i mamy kolejna linie w miescie ;d
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pon 21:27, 02 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
^^ taaa . Ja po prostu uważam, że tam, gdzie tereny są dziewicze i i tak jest konieczna budowa całej infrastruktury, powinno się myśleć o premetrze + tam, gdzie tramwaju się po prostu nie wciśnie.
Co do częstotliwości: zakładając, że tramwaj ma pełnić rolę nadrzędną, trzeba przewidzieć, że w przyszłości częstotliwość musi być coraz większa. Ale to też zależy od systemu, ja akura preferują przesiadkowy, tj jak najmniej lini, ale każda jeżdżąca możliwie często + przesiadki na specjalnych przystankach.
Jakbyśmy chcieli skomunikować każde większe osiedle z każdą ważna destynacją (dajmy na to z Waryńskiego na Dworzec, Waryńskiego na Poli, Waryńskiego na Poli przez Andersa/Nowy Świat), to nie jest wykonalne ustawienie dobrego rozkładu, zaś każda z linii będzie jeździła po prostu zbyt rzadko i nieefektywnie.
Zdecydowanie wolę jedną linię Waryńskiego - Poli - Dworzec Wschód kursującą co 5-10 minut, z której w razie konieczności można przesiąść się na linię Sikornik - Dworzec - Obrońców Pokoju, Wójtowa Wieś - Okrzei (by dojechać do FPark) czy na przykład Łabędy - Podium
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pon 21:32, 02 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
k.kowalski napisał: | nie chcialbym tutaj rozmywac waszych marzen ale sytuacja tramwaji w gliwicach nie jest do pozazdroszczenia .
No dobrze już nie będę, zostaje tylko kwestia (nie liczac pieniedzy i checi urzednikow) ktoredy mialby sie tramwaj przewalic i mamy kolejna linie w miescie ;d |
I tak i nie. IMO nie ma sensu przekonywanie władz do tramwajów nie mając tak naprawdę wizji na rozwój sieci (czyli po prosty 3-ciej drogi, której póki co nie widzi Frankiewicz). W moich planach, które zamieściłem, zaczynam od czegoś "małego", czyli po prostu połączenia Podium z istniejącą siecią. Jednak trzeba też pokazać, że sensowna rozbudowa sieci w przyszłości jest również absolutnie możliwa.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Pon 21:37, 02 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pon 23:38, 02 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Ja mimo wszystko optowałbym za nie przedłużaniem w nieskończoność tras tramwajowych. Wiadomo, że będą "poszkodowani" (nie tylko Waryńskiego, ale też Obrońców Pokoju czy Literatów), ale wszędzie się tramwaju nie doprowadzi. Trzeba znaleźć jakiś kompromis.
PS. I co by było jasne. W mojej koncepcji nie ma tramwaju do Wójtowej Wsi. Nie warto. Jak już pisałem wcześniej, pętli docelowo byłoby 5: Chemiczna, Arena, Stadion (2 linie), Nowe Gliwice (Port Lotniczy), Trynek/Sikornik. Plus oczywiście szybki tramwaj Łabędy-Sośnica.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pon 23:46, 02 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
^^ dlatego w swojej koncepcji "podarowałem" Waryńskiego. Co jednak wymagałoby budowę przy Arenie/GLudowej dobrego miejsca przesiadkowego.
Co do Wójtowej Wsi nie zgodzę się i kropka - co innego, gdyby ta linia nie istniała. Ale z racji, że istnieje, powinna zostać, bo radzi sobie całkiem dobrze, a to są rozwojowe tereny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 0:37, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Czy ja wiem, czy radzi sobie dobrze? Większe ciężarówki mają często problem, żeby na Daszyńskiego rozminąć się z tramwajem. To jest niezbyt fortunne miejsce na tramwaj, a poza jezdnię się go nie wyrzuci.
Przy okazji, każdy już coś rozrysował, więc pomyślałem, że nie będę gorszy:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kwachu89
Dołączył: 10 Cze 2008
Posty: 514
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 0:50, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | Czy ja wiem, czy radzi sobie dobrze? Większe ciężarówki mają często problem, żeby na Daszyńskiego rozminąć się z tramwajem. To jest niezbyt fortunne miejsce na tramwaj, a poza jezdnię się go nie wyrzuci.
|
A co z dobudowaniem drugiego toru? Myślę że to rozwiązałoby tak na prawdę problemy minięcia się z tramwajem. Zawsze się zastanawiałem dlaczego tam nie zbudowali drugiego toru...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 17:32, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | Ja mimo wszystko optowałbym za nie przedłużaniem w nieskończoność tras tramwajowych. Wiadomo, że będą "poszkodowani" (nie tylko Waryńskiego, ale też Obrońców Pokoju czy Literatów), ale wszędzie się tramwaju nie doprowadzi. Trzeba znaleźć jakiś kompromis.
PS. I co by było jasne. W mojej koncepcji nie ma tramwaju do Wójtowej Wsi. Nie warto. Jak już pisałem wcześniej, pętli docelowo byłoby 5: Chemiczna, Arena, Stadion (2 linie), Nowe Gliwice (Port Lotniczy), Trynek/Sikornik. Plus oczywiście szybki tramwaj Łabędy-Sośnica. | Jeszcze raz powtórzę moje zdanie.
Taka lokalizacja pętli na Chemicznej jest bzdurna, utrudniająca życie i w sam raz do akcji "Zamień bus na wóz". Tak jak byś skończył tramwaj na stadion na Opolskiej, na Kopernik przy DK88, czy na Trynek przy Nowym Świecie. Od czegoś takiego wolę już aktualny stan. Poza tym raz snujesz wizje na 30 lat do przodu (Arena), a już w innym miejscu bierzesz warunki bieżące (WW i Stare Gliwice)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 18:54, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
^^ Okolice Orlickiego i Park&Ride przy Arenie mimo wszystko są bardziej perspektywiczne, niż jakiś wielki rozrost Wójtowej Wsi albo Starych Gliwic (nie licząc, rzecz jasna, okolicy ul. Chemicznej). Tym bardziej, że jak już było pisane, efektywne poprowadzenie tramwaju na Waryńskiego jest dość kłopotliwe (no chyba, że od Areny wzdłuż DK88, ale tam są tylko pola). Tak samo kłopotliwe byłoby poprowadzenie tramwaju na Obrońców Pokoju, dlatego w mojej koncepcji to osiedle również nie ma własnej pętli. To jest koncepcja kompromisu kosztów do efektów. A do "zamień bus na wóz" nic nie mam. Pod warunkiem, że ludzie będą te wozy zostawiac na P&R pod Areną.
PS. Dla hardcorowców (dla których przesiadka na tramwaj byłaby nie do przyjęcia) można by oczywiście rozważyć bezpośredni autobus do centrum przez Kozielską. Cały czas jestem zdania, że powinny istnieć alternatywne do tramwaju sposóby dojazdu do centrum. Tak na wszelki wypadek. Podobnie, niezależnie od SKM, uruchomiłbym buslinię (z jakimś symbolicznym taktem, np. co 30 minut) na trasie Łabędy-pl. Piastów-Chorzowska-Zabrze.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Wto 19:01, 03 Lut 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Wto 18:54, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
IMO i tak Waryńskiego to byłaby lokalizacja nie na najbliższe 10 lat tylko nieco więcej. Ale nie zapominajcie o jednym - tramwaje nie wykluczają autobusów. Na Waryńskiego dalej mogą kursować autobusy, to naprawdę nie jest problem. Dopiero w momencie, jeżeli do GL udałoby się doprowadzić premetro (jeżeli w ogóle, ale jak, to za 20-30 lat), które do centrum kursowałoby w jakieś 3-4 minuty, wtedy sens miałyby przesiadki na tramwaj. A tak np zostaje linia autobusowa Waryńskiego-Dworzec, przejeżdżająca przez pętlę na GLudowej, na której można się przesiąść na tramwaj GL-pl.Mickiewicza-Polibuda na przykład. Zdaję sobie sprawę, że to, co teraz napisałem, jest nieco bez sensu, ale chodzi mi o samą ideę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 21:19, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: |
Tu są 2 problemy. Po pierwsze długość odcinka. Podobnie jest z 850 - linia podobno wcale nie jest dochodowa, mimo, że przecież zawsze busy są nabite. A to dlatego, bo ludzie wsiadają w Bytomiu i wysiadają w Gliwicach, trzeba ich na jednym bilecie przewieźć 20 kilometrów czy nawet więcej. |
Dokładnie. Najbardziej nieefektywne są linie pospieszne. Dodałbym do tego, jeszcze, ze najbardziej niewygodne. Wprost można pozałować tych wszystkich pasażerów, którzy tłuką się w takich autobusach przez godzinę w jedną stronę. Za to w tramwajach (majacych częściej przystanki) wymiana pasażerów jest znacznie wieksza. Teoretycznie/praktycznie więc przynoszą znacznie większe wpływy.
Cytat: | Druga sprawa to to, jakie będzie natężenie pasażerów, jeśli szybko połączyć Gliwice z Zabrzem za pomocą SKR, na tym samym bilecie co tramwaj. IMO zbyt małe, by ciągnąć tam tramwaj. Trzecia to to, że tramwaj ogranicza tam możliwości rozbudowy Chorzowskiej. |
Nie za bardzo rozumiem, w jakim celu rozbudowywac Chorzowską. Przeciez wielekiego ruchu tam nie ma. Wystarczy zostawić ja taka jak jest.
Pociąg nie wpłynie na zmniejszenie ilości pasażerów w tramwajch z Zabrza do Gliwic. Tramwaj obsługuje wiele przystanków między miastami oraz za centrami w stronę Wójtowej Wsi i Zaborza. Dodatkowo przystanki tramwajowe zarówno w Gliwicach jak i Zabrzu są usytuowane bliżej dworców koljowych niż przystanki autobusowe, więc tramwaje mogę w jakiejś części pełnić charakter dowozowy z osiedli/dzielnic do dworców. Np Kowalski ze starówki Gliwickiej nie wsiadze w autobus do Placu Piastów, by tam przesiąśc sie na 870, tylko wsiadze w trawmaj, którym podjedzie pod sam dworzec. Pociąg zastąpi takie autobusy jak 870, 840, które mają identyczną "formułę".
Ponadto tramwaje 1/4 powinny zastąpić autobusy takie jak 6, 280. Wtedy między Zabrzem a Gliwcami będzie zapotrzebowanie na składy co 5 minut. Dzieki temu trasa tramwajowa stanie się bardziej efektywna. W/w linie autobusowe mogą kursować częściej na skróćonej trasie, co razem ze zwiększoną częstotliowścią tramwajów wpłynie pozytywnie na dostępność komunikacji miejskiej, która w takim przypadku moze byc oparta na systemie przesiadkowym.
Ktoś napisał, że tramwaje do WW należy zlikwidować bo czasem przeszkadzają tam tirom Pomijajac już okoliczność że samochody o takim tonażu nie powinny w ogóle ulicą Daszyńskiego jezdzić to ten argument pozostawie bez komentarza, ale jeszcze nie spotkałem sie z twierdzeniem że "tir ważniejszy od tramwaju". Zresztą Gliwice maja niestety ewidentny problem z tirami w mieście . Jakoś nie potrafię zrozumieć, że problem tirów jest obecnie nie rozpatrywany, za to rozpatruje się "problem", który w ogóle nie powinien wystąpić (bo go praktycznie nie ma) dot. tramwajów.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Wto 21:21, 03 Lut 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 21:39, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
mark40 napisał: | Dodatkowo przystanki tramwajowe zarówno w Gliwicach jak i Zabrzu są usytuowane bliżej dworców koljowych niż przystanki autobusowe, |
Jak powstanie węzeł przesiadkowy za torami, to się te proporcje zmienią.
mark40 napisał: | Dzieki temu trasa tramwajowa stanie się bardziej efektywna. |
Ale pasażerowie będą zmuszeni do dłuższej podróży tramwajem. Nie wiem, czy będą z tego zadowoleni.
mark40 napisał: | Ktoś napisał, że tramwaje do WW należy zlikwidować bo czasem przeszkadzają tam tirom |
Nie tylko tirom. W ogóle przeszkadzają. Gdyby te tramwaje na Daszyńskiego chociaż woziły ludzi, ale ostatnie 2-3 przystanki to już jest pierwszej klasy powietrze.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Wto 21:44, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
mark40 napisał: | Nie za bardzo rozumiem, w jakim celu rozbudowywac Chorzowską. Przeciez wielekiego ruchu tam nie ma. Wystarczy zostawić ja taka jak jest. | Primo na dzisiaj wystarczy, secundo - szczerze powiedziawszy - urbanistycznie ten tramwaj tam nie jest zbyt fajnie poprowadzony . Chodzi o to, że można go poprowadzić nieco inną trasą - od strony torów i w miejscu starych torów kolejowych na Maciejów, trasa na pewno szybsza i bezpieczniejsza, ale to w sumie nie warte dyskusji tutaj.
mark40 napisał: | Pociąg nie wpłynie na zmniejszenie ilości pasażerów w tramwajch z Zabrza do Gliwic. Tramwaj obsługuje wiele przystanków między miastami oraz za centrami w stronę Wójtowej Wsi i Zaborza. Dodatkowo przystanki tramwajowe zarówno w Gliwicach jak i Zabrzu są usytuowane bliżej dworców koljowych niż przystanki autobusowe, więc tramwaje mogę w jakiejś części pełnić charakter dowozowy z osiedli/dzielnic do dworców. Np Kowalski ze starówki Gliwickiej nie wsiadze w autobus do Placu Piastów, by tam przesiąśc sie na 870, tylko wsiadze w trawmaj, którym podjedzie pod sam dworzec. Pociąg zastąpi takie autobusy jak 870, 840, które mają identyczną "formułę". | No pociąg nie wpływnie, bo generalnie mało kto z Zabrza do Gl tramwajem jeździ . A na serio, cały ruch od Gliwic - Zabrskiej do centrum Zabrza i dalej powinien się odbywać koleją i z przesiadką dalej KM. W tym momencie sens tramwaju jest tylko dla tych kilku przystanków na Wolności tak naprawdę, to jest zbyt długa nitka i zbyt mały potok pasażerski, by ja utrzymywać
mark40 napisał: | Ponadto tramwaje 1/4 powinny zastąpić autobusy takie jak 6, 280. Wtedy między Zabrzem a Gliwcami będzie zapotrzebowanie na składy co 5 minut. Dzieki temu trasa tramwajowa stanie się bardziej efektywna. W/w linie autobusowe mogą kursować częściej na skróćonej trasie, co razem ze zwiększoną częstotliowścią tramwajów wpłynie pozytywnie na dostępność komunikacji miejskiej, która w takim przypadku moze byc oparta na systemie przesiadkowym. | To co innego, ale nie mamy danych, żeby tu powiedzieć coś konkretnego. Wszystkie nasze spekulacje i tak są mało warte, eksperci powinni się tym zająć (tylko jacy, bo jak z KZK... ). Niemniej w miejscu zabudowań na Chorzowskiej tramwaj i tak musi mieć ograniczenie prędkości.
mark40 napisał: | Ktoś napisał, że tramwaje do WW należy zlikwidować bo czasem przeszkadzają tam tirom ... | Fakt, warto się tego czepić .
Swoją drogą rozwiązanie jest proste, stosowane powszechnie w Krakowie - niskie separatory przy torowisku.
I jeszcze jedna sprawa - tutaj trochę trzeba Frankiewicza zrozumieć. Jestesmy aktualnei w zupełnie innej sytuacji, niż jeszcze kilka lat temu. O ile jakość tramwajów nie zmieniła się znacząco (nie doszło wiele nowych plusów oprócz nowoczesności składów), o tyle mocno poprawiła się jakość autobusów, zniwelowano największą chyba wadę - już nie kopcą (EEV, hybrydy). Dlatego budowa tramwaju jest IMO rozsądna tylko tam, gdzie jest potrzebna większa pojemność, niż autobusu oraz tam, gdzie można go puścić szybciej lub tam, gdzie po prostu nie chcemu ruchu ulicznego (torowiska na deptakach). Tramwaj może się sprawdzić tylko w systemie - nawet prowadząc jakąś linię trzeba mieć na uwadze budowę przystanków przesiadkowych. A składy oczywiście tylko długie, solówki to jakiś abdurd jeśli chodzi o tramwaj. Po prostu Metro do Porto, tylko coś w tym rodzaju ma sens w przyszłości, jak iść, to tylko w tym kierunku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Wto 21:50, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | Nie tylko tirom. W ogóle przeszkadzają. Gdyby te tramwaje na Daszyńskiego chociaż woziły ludzi, ale ostatnie 2-3 przystanki to już jest pierwszej klasy powietrze. |
Mieszko, musisz wziąć pod uwagę fakt, że na pierwszych przystankach zawsze będzie powietrze, chyba, że zaczyna się pod FP. Natomiast cała zabawa jest w tym, by cały system poprawić - w WWsi można na przykład zrobić mały węzeł przesiadkowy, do którego dojeżdżałoby 624, tramwaj rusza dopiero po przyjeździe 624. Oczywiście taki system działa dobrze tylko przy spełnieniu warunków: dobry tabor tramwajowy, dobre warunki przesiadki (bezkolizyjnie oraz najlepiej pod wiatą)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
michal
Dołączył: 29 Mar 2008
Posty: 271
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 22:02, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
niekoniecznie, metro do porto - bo nawet dziś czy za 10-30 lat tramwaj będzie jeździć noca (dlatego tak jest potrzebny w różnych dzielnicach) a w nocy ogólnie swieci pustkami (ale jakas potrzeba jest) i takie nabytki byłyby bezużyteczne.
Zgadzam się z Mieszkiem ze ostatnie przystanki (pokusze sie o stwierdzenie od "kościuszki" w strone WW) to jeżdzą praktycznie puste składy i jak w Nazych koncepcjach tramwaj w tamtym miejscu ucieka na osiedle "Majowe", Gwardii i ... widziałbym go dalej (od cemntarza) nawet na jednym torze do Waryńskiego - chociażby z tego powodu że tereny w sąsiedztwie ulicy Złotej to jest potencjał, nie wspominając już o Waryńskim gdzie buduje się osiedle na osiedlu i strefie.
Co do tego nie mam wątpliwości.
Zastanawiam się tylko jaka jest potrzeba Zatorza ? Gdzie centrum praktycznie "przesuwa" się na północ (Forum, Focus), byćmoże stadion jest tym czynnikiem ale nadal nie ma pewności czy obiekt przy Okrzei będzie tam stał (wg ostatnich doniesien szykuje sie tylko drobna przebudowa )... choć jak wiadomo nie tylko sklepami się żyje
pozostaje linia do Podium, a Łabędy i Sośnice można załatwić jednym ruchem i ... po kłopocie
Inna sprawa to zablokowanie linkwidacji tramwaju do momentu budowy pierwszych odcinków - obawiam się że gdyby linia 1,4 została wykluczona zostalibyśmy na przysłowiowym "lodzie". Pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|