FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj
Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna
->
Infrastruktura i komunikacja
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Inwestycje
----------------
Mieszkaniowe
Komercyjne
Użyteczności Publicznej
Infrastruktura i komunikacja
Architektura
----------------
Architektura i urbanistyka
Ogólne
----------------
Sprawy publiczne
Miasto po godzinach
Grupa Poster
Sprawy techniczne
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
ziutek997
Wysłany: Sob 12:47, 28 Maj 2011
Temat postu:
No właśnie... też mi się wydaje że to raczej czyjeś wizje niż realne plany i raczej realizację tego plany włożyłbym między bajki. Niemniej jednak jak widać, inwestycje które będą przecinały kanał lub z nim graniczyły objęte zostaną pewnymi obostrzeniami. I tak na przykład interesująca mnie linia energetyczna będzie musiała być wykonana w standardzie słupów kratowych których wysokość wyniesie przynajmniej 20m, gdy dotychczas zastosowanie znajdowały zwykłe słupy wirowane.... Podobne problemy będą miały między innymi wszystkie nowe mosty które będę musiały przeciąć kanał. Ich koszt budowy zapewne będzie zdecydowanie wyższy...
kaspric
Wysłany: Sob 10:03, 28 Maj 2011
Temat postu:
Tylko kiedy i kto na to wyłoży kasę?
ziutek997
Wysłany: Sob 8:36, 28 Maj 2011
Temat postu:
Byłem przedwczoraj u wodniaków w Gliwicach w sprawie uzgodnień branżowych i od urzędników otrzymałem zaskakując informację! Mianowicie, planowane jest podniesienie klasy żeglowności Kanału Gliwickiego do kategorii piątej! To jest przeskok aż o dwie klasy! Tak więc projektowana linia energetyczna SN której dotyczyły te uzgodnienia będzie wykonana już w nowym standardzie. Zmiana parametrów kanału wiąże się oczywiście z przebudową wszystkich obiektów inżynieryjnych w tym i śluz, a także wyminą floty. I te wszystkie prace ujęte są w planach. Informacja dla mnie była nieco zaskakująca i nie wiem na ile te plany mają pokrycie z rzeczywistością...
dawid_silesia
Wysłany: Czw 11:34, 18 Lis 2010
Temat postu: Temat Kanału Odra-Łaba-Dunaj trafił do Sejmu RP
26 października bieżącego roku w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej poseł Marek Krząkała z inicjatywy RSS Nasze Miasto z Raciborza złożył na ręce marszałka Grzegorza Schetyny do Ministra Środowiska Adama Kraszewskiego interpelację w sprawie kanału Odra-Łaba-Dunaj.
Wspomniana interpelacja to wspólne dzieło posła Marka Krząkały, zarządu RSS Nasze Miasto, kapitana Pawła Machy i Arkadiusza Skowrona – kandydata NaM do sejmiku województwa w sprawie koordynacji działań z zakresu gospodarki wodą oraz zarządzania ryzykiem powodzi dorzecza górnej Odry w kontekście budowy kanału Odra-Łaba-Dunaj.
Szanowny Panie Ministrze!
Ze względu na oddolną inicjatywę społeczeństwa i samorządów gmin nadodrzańskich województwa śląskiego i opolskiego, zakładających realizację koncepcji budowy połączenia Północ-Południe o międzynarodowym znaczeniu i oznaczeniu E30, a zwłaszcza odcinka biegnącego korytem rzeki Odry i kanałem Odra-Łaba-Dunaj na odcinku od Koźla do Ostrawy, zwracam się do Pana z prośbą o opinię na temat szans realizacji tego i innych projektów wzajemnie powiązanych.
Wspomniany projekt ujęto w planie zagospodarowania przestrzennego niektórych gmin województwa śląskiego, odcinkiem od Kędzierzyna do Gorzyczek. Kanał O-Ł-D jako element międzynarodowej sieci dróg wodnych jest niezbędny w celu realizacji marzeń o oknie wodnym na świat województwa małopolskiego, które w deklaracji Sejmiku Województwa nr 2/10 z 1 października 2010 r. wyraża wolę współpracy z samorządem województwa śląskiego, między innymi poprzez realizację połączenia Wisły z Odrą "Kanałem Śląskim" doliną rzeki Rudy ze skrzyżowaniem z O-Ł-D w Kuźni Raciborskiej.
Po szeroko zakrojonych konsultacjach ze społecznością lokalną można dojść do wniosku, że społeczeństwo oczekuje, przez realizację tego projektu na zasadach zrównoważonego rozwoju, rozwiązania kilku problemów jednocześnie i poprawy konkurencyjności poprzez wykorzystanie atutu położenia geograficznego na południowej granicy Polski.
Pierwszym z problemów jest modyfikacja zabezpieczenia przeciwpowodziowego, uwzględniająca włączenie odpowiednio zaprojektowanego kanału O-Ł-D, posiadającego funkcję odprowadzania nadmiaru wody w okresach wezbrań oraz wykorzystanie rezerw wyrobiska pokopalnianego "Kotlarnia" w celu redukcji katastrofalnych przepływów na dopływach Odry (Bierawka, Ruda i Kłodnica), a przez to sumarycznego przepływu na Odrze i ochrony Kędzierzyna-Koźla.
Kolejnym problemem jest kwestia retencji wody dla rolnictwa, upraw leśnych oraz potrzeb alimentacji kanału w celach transportu śródlądowego. Kanał ze względu na swoją konstrukcję pełni funkcję retencji korytowej w odcinkach "szczelnych" oraz poprawia retencję glebową na odcinkach, gdzie wskazane jest przesiąkanie w głąb i poprawa nawodnienia. Wymusza to zmianę zaszeregowania projektowanego zbiornika Racibórz z funkcji polderu na sensowną wielozadaniową funkcję zbiornika retencyjnego o stałym spiętrzeniu. Determinuje również założenia konstrukcyjne dla wspomnianego wyżej zbiornika Kotlarnia.
Problemem wymagającym pilnego rozwiązania jest również kwestia szeroko pojętej ekologii oraz odbudowy zniszczeń w środowisku naturalnym, spowodowanych bezpośrednim sąsiedztwem wyrobiska "Kotlarnia" i największego na Śląsku kompleksu leśnego "Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich". Z powodu wyrobiska las uległ przesuszeniu, a tysiące jego hektarów spłonęło na początku lat 90. Nakładem olbrzymich środków jednak las powoli się odradza, ale jego zapotrzebowanie na wodę wzrasta, a jej deficyt jest ogromny. Społeczeństwo pokłada olbrzymie nadzieje w racjonalnej rekultywacji właśnie w kierunku zalania i przez to odbudowy zachwianych stosunków wysokości wód gruntowych oraz kontrolowanego spływu wód powierzchniowych.
Wśród problemów wskazać można również niedostosowanie cech transportu do potrzeb przemysłu ciężkiego i wydobycia węgla oraz kruszyw z naszego terenu oraz terenu Czech. Przemysł w tych miejscach ma swoje wieloletnie tradycje i jest znany na całym świecie z eksportu ponadgabarytowych i ciężkich maszyn oraz urządzeń z "Rafametu" i "Rafako". Towary masowe ze względu na zapaść i małą konkurencyjność kolei przemieszczane są transportem samochodowym po drogach zupełnie nieprzystosowanych do tej funkcji. Transport wodny stałby się uzupełnieniem i jedną ze składowych europejskiej intermodalnej koncepcji rozwoju połączeń oraz budowy centrów logistycznych na skrzyżowaniu korytarzy transportowych jak Gorzyczki z autostradą i linią kolejową oraz Kanałem O-Ł-D.
Należy zwrócić uwagę także na zdewastowaną infrastrukturę komunikacji wschód-zachód na odcinku od mostu na kanale Ulga w Raciborzu do obwodnicy Kędzierzyna. Około 30 km gęsto zaludnionego obszaru nie posiada mostu za wyjątkiem sezonowej przeprawy promowej w Grzegorzowicach, w miejscu, w którym w czasie działań wojennych wysadzono most i nigdy nie doczekał się on odbudowy oraz w Cisku, gdzie funkcjonuje drewniana, uszkodzona w czasie powodzi konstrukcja o bardzo ograniczonym zastosowaniu.
Problem racjonalnego gospodarowania wodą w dorzeczu górnej Odry województwa śląskiego i opolskiego ma bezpośredni wpływ na losy i jakość życia ludzi zamieszkujących te tereny oraz pośrednio kilkunastu milionów kolejnych w dolnym biegu Odry i całego Śląska, dla którego kompleksy leśne stanowią płuca. Zdaję sobie sprawę, że rozwiązanie tych problemów stanowi ogromne przedsięwzięcie, ale wiem również, że tego typu inwestycje są sumą wielu mniejszych bieżących zadań do wykonania, które powinno się realizować tak, by efekt końcowy był łatwy do osiągnięcia bez potrzeby poprawy tego, co nakładem olbrzymich środków zostanie wykonane. Myślę tu o funkcji wielozadaniowych zbiorników retencyjnych dla inwestycji w Raciborzu i Kotlarni oraz rozsądnym zamykaniu linii wałów tak, aby nie wykluczały adaptacji do stopni wodnych. Rzeka Odra przed II wojną światową przenosiła 10 mln ton ładunku ze Śląska. Dziś, z powodu stanu infrastruktury i zaniedbań inwestycyjnych minionych lat, jest to mniej niż milion. Jeden kilometr dobrej drogi wodnej jest tańszy od kilometra autostrady, a sam transport wodny w przeliczeniu na tonokilometr i zużycie oleju napędowego, siedem razy tańszy od transportu kołowego.
W czasach, kiedy przyszłość Unii Europejskiej zależy od powiązań społecznych i gospodarczych, międzynarodowy projekt tego typu wydaje się być naturalnym spoiwem między narodami stawiającymi sobie solidarnie wspólne zadania. Projekt powstania portu w Raciborzu oraz centrum logistycznego w Gorzycach, wzorem Norymbergi na skrzyżowaniu korytarzy transportowych takich jak kanał Ren-Men-Dunaj, autostrada A73 i kolej żelazna, gdzie powstało ponad 260 firm i znalazło stałe zatrudnienie 10 000 osób, budzi nadzieję naszej lokalnej, międzynarodowej polsko-czeskiej społeczności na podobny efekt. Istniejący od przeszło 70 lat Kanał Gliwicki na stałe wrósł w krajobraz Śląska, a jego 5-letnia budowa w czasie kryzysu jest przykładem, jak walczyć z bezrobociem i jak inwestować w przyszłość. Nasz odcinek kanału Odra-Łaba-Dunaj będzie dłuższy o 14 km przy całości równej 55 km. Jego budowę rozpoczęto już w roku 1970, oddając pierwszych 5,5 km do dyspozycji zakładom Azoty jako odgałęzienie od Kanału Gliwickiego. Dziś mamy do dyspozycji o wiele bardziej zaawansowane środki techniczne do jego realizacji oraz narzędzia do finansowania przedsięwzięcia ze środków unijnych. Powinniśmy więc podjąć się jego kontynuacji.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy i kiedy zostanie przedstawiony plan działań przewidzianych przez Rząd do realizacji tego projektu, mający na celu koordynację i dokonanie niezbędnych uaktualnień do istniejących programów z założeniem powstania Kanału Odra-Łaba-Dunaj oraz rewitalizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej?
2. Jaka jest szansa na wpisanie wspomnianej w interpelacji zdegradowanej Kopalni Piasku "Kotlarnia" do programu "Dla Odry 2006", który obecnie jest realizowany?
3. Jakie są plany Rządu w kwestii podpisania przez Polskę dokumentów opracowanych przez EKG ONZ: AGTC - Porozumienia o łownych Liniach Transportu Kombinowanego i AGN - Umowy o Śródlądowych Drogach Wodnych Międzynarodowego Znaczenia?
Z wyrazami szacunku
Marek Krząkała
Warto również zaznaczyć, że kwestia Kanału Odra-Łaba-Dunaj była również tematem spotkania, które odbyło się 20 lutego 2010 r. w "Willi Schoenawa" - siedziby Towarzystwa Miłośników Ziemi Raciborskiej.
Specjalnymi gośćmi wówczas byli: Stanisław Staniszewski - przewodniczący Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Wodnych i Melioracyjnych Oddział w Opolu, Mariusz Przybylski - dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu oraz Paweł Macha - kapitan żeglugi śródlądowej i morskiej z Kuźni Raciborskiej.
W trakcie spotkania odbyła się multimedialna prezentacja, podczas której znawcy problematyki omówili szczegółowo konkretne zagadnienia.
źródło: tylkokuznia . info (nie mogę podać linku, bo bierze mnie za 'internetowego robota
)
megaziom
Wysłany: Pią 11:54, 29 Sty 2010
Temat postu:
Nabierają tempa rozmowy przedstawicieli rządów Polski i Czech w sprawie budowy kanału łączącego Odrę, Dunaj i Łabę.
http://www.dziennikzachodni.pl/fakty24/210058,czesi-beda-mieli-dostep-do-morza,id,t.html#material_1
------
Szkoda ,ze ten ewentualny , nowy port , nie bedzie u nas
Chociaz , nasz port juz istnieje i sa plany jego rozbudowy . Niezle to wyglada -skrzyzowanie autostrad , port wodny ,z ktorego moze doplyniemy kiedys az do Holandii i za jakis czas autostrada ,a moze i szybka kolej do lotniska
Apis
Wysłany: Sob 20:26, 21 Lis 2009
Temat postu:
A my także napisaliśmy więcej
|
http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=311
glewitz
Wysłany: Sob 17:45, 21 Lis 2009
Temat postu:
co do Kanału Odra-Dunaj to ostatnio GW o nim pisała
http://wyborcza.pl/1,75248,7252991,Czeski_kanal_Odra___Dunaj___Laba.html
Apis
Wysłany: Czw 7:21, 19 Lis 2009
Temat postu: Re: hmm
kasprić napisał:
jakto nie można się wypowiadać jako gość?
PS reszta odpowiedzi w technicznym
Chodziło o wypowiedź zawierającą linki. Moim zdaniem do zwykłych gadek wystarczy czat. Forum powinno coś wnieść w sferze poznawczej i wypowiedź z ilustracjami i linkami uzupełniającymi pogląd coś dopiero wnosi.
Wiem, wiem - czepiam się troszkę, ale zabezpieczyć forum można inaczej (akceptacja rejestracji przez Admina), a przede wszystkim przesiąść się na PHPBB3. Ale to tyle
off-topic
.
Wracając do meritum - żegluga śródlądowa rozwijała się na polskich i niemieckich ziemiach długo i skutecznie, aż przyszła wolna Polska, lobbing, polityczna krótkowzroczność ograniczona najwyżej do trwania kadencji i stąd jest jak jest. Nawet akces do Unii tej mentalności nie zmienił a nawet ją pogłębił. Wciska się w społeczeństwo wyborczy kit, że pomysł Kanału Śląskiego to megalomania rodem z komuny, że szkodzi środowisku itp. i już jest usprawiedliwienie dla "nicnierobienia". Jak napisałem wyżej - pojawiła się on wraz z pomysłem na Kanał Odra - Łaba - Dunaj i Wisła - Dniestr co widać na starej mapie:
Polecam także artykuły o transportowaniu węgla Przemszą i pomysłach na port w Mysłowicach.
http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=133#c10059
kaspric
Wysłany: Śro 23:15, 18 Lis 2009
Temat postu:
Też nie uważam KŚląskiego za konkurencję, niemniej jest to najprawdpopodobniej tak odległa inwestycja, że nawet nie chce mi się tego pod tym kątem analizować
.
Natomiast wkurza mnie to medialne poruszenie "na hurra" w momencie, gdy kwestia modernizacji Kanału Gliwickiego ma się jak się ma.
kasprić
Wysłany: Śro 22:58, 18 Lis 2009
Temat postu: hmm
jakto nie można się wypowiadać jako gość?
PS reszta odpowiedzi w technicznym
Apis
Wysłany: Śro 22:34, 18 Lis 2009
Temat postu:
Robak napisał:
Poza tym raz po raz pojawiają się plany połączenia Odry z Dunajem.
Idea Kanału Odra Dunaj ma ponad trzysta lat i nie pojawia się wcale "ostatnio raz po raz":
http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=65
Robak napisał:
Według programu Odra 2000 w najbliższych latach nasz Kanał ma być modernizowany. Obawiam się jedynie, że Kanał Śląski stanowił by wielką konkurencję dla naszego Kanału.
Program nazywa się "Program dla Odry 2006" i został przyjęty po wielkiej powodzi na Odrze. W jego ramach już od 1997 "prowadzi się prace": kilkanaście lat buduje się stopień wodny Malczyce, miał powstać Zbiornik Racibórz... Ani widu, ani słychu... A miało to być wszystko gotowe - zgodnie z nazwą programu - trzy lata temu.
"Modernizacja" śluz Kanału Gliwickiego trwa i ciągnie się już od kilku lat. Miała to być zmiana długości komór śluzowych (w jednej nitce) do parametrów pozwalających śluzować cały zestaw pchany bez potrzeby rozpinania go, a tymczasem jest to zwykła konserwacja - nie wprowadza się żadnej modernizacji połączonej ze zmianą parametrów. Na dodatek jest prowadzona w ślimaczym tempie i zamiast udrożnić - blokuje kanał. W wiekszości jest bowiem czynna tylko jedna z dwóch komór stopnia, co zmusza do pływania pchacza tylko z jedną barką zamiast z dwiema. Sabotaż lobby samochodowego wożącego zatłoczonymi polskimi drogami... węgiel?
Kanał Śląski nie byłby żadną konkurencją dla Gliwickiego, gdyż jeden bez drugiego nie może istnieć. Kanał Śląski miałby się łączyć z wybudowanym już kawałkiem kanału Odra Dunaj (tzw Kanałem Kędzierzyńskim), a jak wiemy jest to odnoga Kanału Gliwickiego koło Blachowni.
więcej:
http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=627
Prawidłowy przebieg Kanału Śląskiego, zaprojektowanego już w latach 70 ubiegłego wieku -
http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=261
- pokazuje ta mapa:
Więcej na ten temat:
http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=656
Apis
Wysłany: Śro 22:28, 18 Lis 2009
Temat postu:
Cytat:
Kłodnicy nie można by na to wykorzystać bo jest za mała. A jej rozkopywanie i przebudowywanie na potrzeby Kanału raczej nie jest dobrym pomysłem.
Na dodatek są to tereny zurbanizowane i nie wyobrażam sobie prowadzenia kanału ta trasą
Robak
Wysłany: Wto 9:25, 17 Lis 2009
Temat postu:
Kłodnicy nie można by na to wykorzystać bo jest za mała. A jej rozkopywanie i przebudowywanie na potrzeby Kanału raczej nie jest dobrym pomysłem. Uważam podobnie jak Mieszko, że tak duże środki finansowe można by wykorzystać w nieco inny sposób. Lecz taki Kanał (zwłaszcza w naszej okolicy) może mieć także duże znaczenie dla regionu. Tu zapewne nie chodzi o transport z Gliwic do Tychów, lecz na znacznie dłuższe odległości. Poza tym raz po raz pojawiają się plany połączenia Odry z Dunajem. Nie wiem na ile to realne i poważne rozwiązanie, ale czytając artykuł, do którego Ormo zamieścił link na samym początku możemy dowiedzieć się jak bardzo żegluga jest u nas wykorzystywana.
Według programu Odra 2000 w najbliższych latach nasz Kanał ma być modernizowany. Obawiam się jedynie, że Kanał Śląski stanowił by wielką konkurencję dla naszego Kanału.
ellilamas
Wysłany: Czw 12:13, 12 Lis 2009
Temat postu:
Robiłem już taki tunning na forum GKW, ale słusznie zwrócili mi uwagę, żeby to nałożyć na zdjęcia satelitarne. :>
m966
Wysłany: Czw 10:57, 12 Lis 2009
Temat postu:
Zacznijmy może od tego, że taki kanał w ogóle nie jest do niczego potrzebny. Przetransportowanie towarów z Tychów czy Oświęcimia i spławianie ich w Gliwicach naprawdę nie stanowi żadnego problemu. Zamiast wydawać 800 mln zł na niepotrzebny kanał, lepiej zatroszczyć się o udrożnienie istniejącej drogi wodnej i modernizację linii kolejowych prowadzących do gliwickiego portu. To w zupełności wystarczy.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Saphic 1.5 // Theme created by
Sopel &
Programosy.pl
Regulamin